Budoucnost cestování šetrného k životnímu prostředí je zase o něco blíž. A je to Německo, které boduje svou první železniční tratí s vlaky výhradně na vodíkový pohon. V provozu je od minulého týdne. Informovala o tom stanice CNN či Business Insider.
Čtrnáct vodíkových vlaků poháněných pohonem na palivové články bude jezdit výhradně na trase v Bremervörde v Dolním Sasku. Podle CNN dohodu v hodnotě 93 milionů eur uzavřela státní dceřiná společnost Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen a Alstom, stavitelé vlaků Coradia iLint. Součástí projektu je také Labsko-Weserská železniční a dopravní společnost, která bude vlaky provozovat, a plynárenská a strojírenská společnost Linde.
The first fully hydrogen-powered passenger train service is now running in Germany https://t.co/fBkp6iNqxD pic.twitter.com/2mFm5pjT2E
— Engadget (@engadget) August 25, 2022
Vlaky, z nichž pět mělo premiéru minulou středu, postupně nahradí 15 dieselových vlaků, které na trase v současnosti jezdí. Všech 14 jich bude v provozu do konce roku. Pouhé 1 kilo vodíkového paliva dokáže totéž jako přibližně 4,5 kilogramu nafty.
Vlaky jsou bez emisí a nehlučné, z výfuku vychází pouze pára a kondenzovaná voda. Mají dojezd 1000 kilometrů, což znamená, že mohou jezdit celý den na jedinou nádrž vodíku. Na trase je již zřízena vodíková čerpací stanice. Vlaky mohou jet maximálně 140 km/h, i když běžné rychlosti na trati jsou mnohem nižší, mezi 80-120 km/h.
Alstom pro Business Insider uvedl, že vlaky bez emisí představují „skutečnou alternativu k dieselovému pohonu“.
„Mobilita bez emisí je jedním z nejdůležitějších cílů pro zajištění udržitelné budoucnosti,“ uvedl v prohlášení Henri Poupart-Lafarge, generální ředitel společnosti Alstom.
Milník na cestě ke klimatické neutralitě v odvětví dopravy
Dohoda se připravovala deset let. Podle tiskové zprávy LVNG hledala alternativy nafty od roku 2012. V roce 2018 provedl Alstom dvouletý zkušební provoz vlaků. Německo má v současnosti na svých neelektrifikovaných tratích kolem 4000 dieselových vlaků. Coradia iLint byla testována také v Rakousku, Polsku, Švédsku a Nizozemsku.
Spuštění této revoluční novinky přichází v době, kdy se Německo a další evropské země pokoušejí zbavit závislosti na ruské ropě a plynu, aby vyhověly evropským sankcím v důsledku ruské invaze na Ukrajinu.
Čerpací stanice provozovaná společností Linde má 64 vysokotlakých zásobníků, šest vodíkových kompresorů a dvě palivová čerpadla.
Prezident Dolního Saska Stephan Weil označil zprávu za „vzor pro zbytek světa“ a „milník na cestě ke klimatické neutralitě v odvětví dopravy“.
Dalším cílem vlaků bude Frankfurt, kde jich bylo objednáno 27 pro metropolitní oblast. Zastaví se také v Itálii, kde bylo uvedeno do provozu šest vlaků v severním regionu Lombardie, a ve Francii, kde bude 12 vlaků sdíleno ve čtyřech regionech.