Krádeže mědi způsobují zpoždění tisíců vlaků a škody na železniční infrastruktuře v hodnotě milionů eur v celé Evropě. Informoval o tom server Euronews.
Největší evropští železniční provozovatelé hlásí problémy s krádežemi mědi na svých tratích. A vzhledem k tomu, že cena tohoto kovu má růst, jsou mnozí znepokojeni.
Proč krádež mědi zastaví vlak? No, protože bez mědi vlaky vůbec nemohou jezdit. Je to základní součást takových věcí, jako jsou signální kabely, uzemňovací dráty a elektrické vedení.
I'm sorry, what? pic.twitter.com/5FAv16SSxT
— Molly Quell (@MollyQuell) December 29, 2023
Proč zloději kradou měď ve velkém
Podle zprávy britské parlamentní skupiny All-Party Group o krádežích kovů z března loňského roku bylo možné prodat jednu tunu mědi do zařízení na recyklaci kovů ve Spojeném království za přibližně 6 600 liber (7 726 eur). Zloději sice nemusí být schopni prodat ukradené zboží do oficiální recyklační stanice, ale pravděpodobně se jim to podaří v neformálnějších sběrnách.
Vzhledem k tomu, že se předpokládá, že cena mědi v příštích dvou letech poroste, provozovatelé železnic se obávají, že krádeže mědi budou ještě populárnější.
Jak velký problém tedy krádeže mědi na evropských železnicích představují a co přesně můžeme udělat, abychom jim zabránili?
Kde v Evropě jsou krádeže mědi velkým problémem
Rozsah problému odhalují údaje od některých největších provozovatelů vlaků na kontinentu.
Britské vlaky byly ve finančním roce 2022/23 zpožděny o 84 390 minut, což stálo 12,24 milionu liber (14,33 milionu eur). Vyplývá to z údajů, které pro Euronews Travel zveřejnila společnost Network Rail.
V Německu bylo na železnicích provozovaných společností Deutsche Bahn zaznamenáno 450 případů krádeží kovů, sdělil mluvčí této železniční společnosti. To se dotklo 3 200 vlaků, které byly zpožděny celkem o 40 000 minut. Společnost Deutsche Bahn to stálo 7 milionů eur.
Francouzský provozovatel SNCF uvedl, že podle jeho nejnovějších údajů z roku 2022 bylo krádežemi kovů postiženo více než 40 000 vlaků, což způsobilo ztráty přes 20 milionů eur.
Postiženy byly i belgické železnice, které v roce 2022 zaznamenaly 466 případů krádeží mědi, což bylo o 300 procent více než v roce 2021. Vedlo k celkovému zpoždění 33 000 minut.
V současné době tyto krádeže stojí miliony eur. Mnoho evropských železničních dopravců je ve vlastnictví státu nebo je závislých na státních penězích, takže část účtu hradí daňoví poplatníci.