Více
    5.8 C
    Czech
    Sobota 20. dubna 2024

    Kdo může za tisíce zpožděných vlaků? Zloději mědi

    Krádeže mědi způsobují zpoždění tisíců vlaků a škody na železniční infrastruktuře v hodnotě milionů eur v celé Evropě. Informoval o tom server Euronews.

    Největší evropští železniční provozovatelé hlásí problémy s krádežemi mědi na svých tratích. A vzhledem k tomu, že cena tohoto kovu má růst, jsou mnozí znepokojeni.

    Proč krádež mědi zastaví vlak? No, protože bez mědi vlaky vůbec nemohou jezdit. Je to základní součást takových věcí, jako jsou signální kabely, uzemňovací dráty a elektrické vedení.

    Proč zloději kradou měď ve velkém

    Podle zprávy britské parlamentní skupiny All-Party Group o krádežích kovů z března loňského roku bylo možné prodat jednu tunu mědi do zařízení na recyklaci kovů ve Spojeném království za přibližně 6 600 liber (7 726 eur). Zloději sice nemusí být schopni prodat ukradené zboží do oficiální recyklační stanice, ale pravděpodobně se jim to podaří v neformálnějších sběrnách.

    Vzhledem k tomu, že se předpokládá, že cena mědi v příštích dvou letech poroste, provozovatelé železnic se obávají, že krádeže mědi budou ještě populárnější.

    Jak velký problém tedy krádeže mědi na evropských železnicích představují a co přesně můžeme udělat, abychom jim zabránili?

    Kde v Evropě jsou krádeže mědi velkým problémem

    Rozsah problému odhalují údaje od některých největších provozovatelů vlaků na kontinentu.

    Britské vlaky byly ve finančním roce 2022/23 zpožděny o 84 390 minut, což stálo 12,24 milionu liber (14,33 milionu eur). Vyplývá to z údajů, které pro Euronews Travel zveřejnila společnost Network Rail.

    V Německu bylo na železnicích provozovaných společností Deutsche Bahn zaznamenáno 450 případů krádeží kovů, sdělil mluvčí této železniční společnosti. To se dotklo 3 200 vlaků, které byly zpožděny celkem o 40 000 minut. Společnost Deutsche Bahn to stálo 7 milionů eur.

    Francouzský provozovatel SNCF uvedl, že podle jeho nejnovějších údajů z roku 2022 bylo krádežemi kovů postiženo více než 40 000 vlaků, což způsobilo ztráty přes 20 milionů eur.

    Postiženy byly i belgické železnice, které v roce 2022 zaznamenaly 466 případů krádeží mědi, což bylo o 300 procent více než v roce 2021. Vedlo k celkovému zpoždění 33 000 minut.

    V současné době tyto krádeže stojí miliony eur. Mnoho evropských železničních dopravců je ve vlastnictví státu nebo je závislých na státních penězích, takže část účtu hradí daňoví poplatníci.

    Sledujte nás na sítích

    Od Dolomit po Sicílii: Nejlepší gurmánská místa v neprobádané Itálii

    Ať už milujete slané pochoutky, jako jsou arancini či čerstvé těstoviny, nebo máte raději sladkosti, méně prozkoumané italské destinace nabízejí nečekané kulinářské zážitky. Kam se za nimi vydat?

    Největší evropské destinace pro „konopnou turistiku“

    Konopí je ve skutečnosti v řadě evropských zemí legální. Většinou je však k dispozici pouze pro lékařské použití nebo je dekriminalizováno pro osobní potřebu. Které země jsou známé pro tzv. „konopnou turistiku“?

    Od Dolomit po Sicílii: Nejlepší gurmánská místa v neprobádané Itálii

    Ať už milujete slané pochoutky, jako jsou arancini či čerstvé těstoviny, nebo máte raději sladkosti, méně prozkoumané italské destinace nabízejí nečekané kulinářské zážitky. Kam se za nimi vydat?

    Největší evropské destinace pro „konopnou turistiku“

    Konopí je ve skutečnosti v řadě evropských zemí legální. Většinou je však k dispozici pouze pro lékařské použití nebo je dekriminalizováno pro osobní potřebu. Které země jsou známé pro tzv. „konopnou turistiku“?