Více
    1.9 C
    Czech
    Čtvrtek 25. dubna 2024

    High Line: Přeměna zchátralé železnice v oázu přírody uprostřed Manhattanu

    Z vyvýšené nákladní železnice se stal oblíbený městský park. Oáza zeleně mezi mrakodrapy. Tohle místo byste rozhodně neměli při návštěvě New Yorku vynechat.

    V posledních letech 20. století byla tato vyvýšená dráha na manhattanské West Side opuštěná, zchátralá a zarostlá. Bylo to území holubů, veverek a zvědavých městských průzkumníků.

    Když však High Line v roce 1999 hrozilo zničení, začal boj o její zachování. Započala se renovace této městské památky New Yorku. Inspirovala místní komunitu i celebrity a díky darům v hodnotě milionů dolarů byla v roce 2009 dokončena její přeměna ve veřejný park.

    High line namísto „Avenue smrti“

    V 19. století, kdy byla West Side na Manhattanu ještě centrem průmyslu, jezdily po ulicích města nákladní vlaky, od dnešního TriBeCa až po dnešní Midtown. Tato praxe byla tak nebezpečná, že i když se přidali „West Side Cowboys“, muži na koních, kteří jezdili před vlaky, aby vyčistili koleje, se 10th Avenue stala známou jako „Avenue smrti“. V roce 1929 se město rozhodlo postavit High Line jako součást většího projektu West Side Improvement Project.

    Nadzemní dráha vedla ze Spring Street do 34. ulice a procházela budovami a ulicemi. Stavba stála přes dvě miliardy v dnešních dolarech. Vlaky začaly jezdit v roce 1934, kdy byl projekt dokončen.

    S výstavbou mezistátního dálničního systému a ústupem výroby z New Yorku a obecněji ze Spojených států High Line zastarala. Poslední vlak zde projel v roce 1980. Vezl náklad mražených krůt.

    Renovace High Line, zahájená v roce 2006, proměnila starou železnici v nádherný veřejný park. Lavičky, keře a občasný úsek trati lemuje chodník, který se stále proplétá budovami v manhattanské čtvrti Meatpacking District. Park nabízí úžasný výhled na západ slunce a nyní má působivé vyznamenání, že je nejdražším parkem v New Yorku v přepočtu na akr.

    Masivní úspěch High Line přiměl vývojáře a městské úředníky hledat další možné kandidáty na přeměnu v oázy zeleně. Mezi dvě nejvíce diskutované patří Low Line, trolejbusový terminál pod stanicí Essex Street, opuštěný od roku 1948 a přestavba Queens Railway, opuštěné železnice v centru Queens, v současnosti nevyužívané a zarostlé.

    Sledujte nás na sítích

    Tradiční kavárenský život či písečné duny: Za těmito památkami UNESCO stačí vyrazit k sousedům

    Mnoho vášnivých cestovatelů má na svém seznamu "povinných" míst světové ikony, jako je Tádž Mahal, Velký bariérový útes nebo Velká čínská zeď. Za některými klenoty ale stačí dojet přes hranice k sousedům.

    Od Dolomit po Sicílii: Nejlepší gurmánská místa v neprobádané Itálii

    Ať už milujete slané pochoutky, jako jsou arancini či čerstvé těstoviny, nebo máte raději sladkosti, méně prozkoumané italské destinace nabízejí nečekané kulinářské zážitky. Kam se za nimi vydat?

    Tradiční kavárenský život či písečné duny: Za těmito památkami UNESCO stačí vyrazit k sousedům

    Mnoho vášnivých cestovatelů má na svém seznamu "povinných" míst světové ikony, jako je Tádž Mahal, Velký bariérový útes nebo Velká čínská zeď. Za některými klenoty ale stačí dojet přes hranice k sousedům.

    Od Dolomit po Sicílii: Nejlepší gurmánská místa v neprobádané Itálii

    Ať už milujete slané pochoutky, jako jsou arancini či čerstvé těstoviny, nebo máte raději sladkosti, méně prozkoumané italské destinace nabízejí nečekané kulinářské zážitky. Kam se za nimi vydat?