Z vyvýšené nákladní železnice se stal oblíbený městský park. Oáza zeleně mezi mrakodrapy. Tohle místo byste rozhodně neměli při návštěvě New Yorku vynechat.
V posledních letech 20. století byla tato vyvýšená dráha na manhattanské West Side opuštěná, zchátralá a zarostlá. Bylo to území holubů, veverek a zvědavých městských průzkumníků.
Když však High Line v roce 1999 hrozilo zničení, začal boj o její zachování. Započala se renovace této městské památky New Yorku. Inspirovala místní komunitu i celebrity a díky darům v hodnotě milionů dolarů byla v roce 2009 dokončena její přeměna ve veřejný park.
High line namísto „Avenue smrti“
V 19. století, kdy byla West Side na Manhattanu ještě centrem průmyslu, jezdily po ulicích města nákladní vlaky, od dnešního TriBeCa až po dnešní Midtown. Tato praxe byla tak nebezpečná, že i když se přidali „West Side Cowboys“, muži na koních, kteří jezdili před vlaky, aby vyčistili koleje, se 10th Avenue stala známou jako „Avenue smrti“. V roce 1929 se město rozhodlo postavit High Line jako součást většího projektu West Side Improvement Project.
Nadzemní dráha vedla ze Spring Street do 34. ulice a procházela budovami a ulicemi. Stavba stála přes dvě miliardy v dnešních dolarech. Vlaky začaly jezdit v roce 1934, kdy byl projekt dokončen.
S výstavbou mezistátního dálničního systému a ústupem výroby z New Yorku a obecněji ze Spojených států High Line zastarala. Poslední vlak zde projel v roce 1980. Vezl náklad mražených krůt.
Renovace High Line, zahájená v roce 2006, proměnila starou železnici v nádherný veřejný park. Lavičky, keře a občasný úsek trati lemuje chodník, který se stále proplétá budovami v manhattanské čtvrti Meatpacking District. Park nabízí úžasný výhled na západ slunce a nyní má působivé vyznamenání, že je nejdražším parkem v New Yorku v přepočtu na akr.
Masivní úspěch High Line přiměl vývojáře a městské úředníky hledat další možné kandidáty na přeměnu v oázy zeleně. Mezi dvě nejvíce diskutované patří Low Line, trolejbusový terminál pod stanicí Essex Street, opuštěný od roku 1948 a přestavba Queens Railway, opuštěné železnice v centru Queens, v současnosti nevyužívané a zarostlé.