Nízkonákladová aerolinka Ryanair hrozí výrazným omezením provozu v Belgii. Důvodem je plánované zvýšení daně z letenek, které podle firmy ohrozí poptávku, zdraží cestování a připraví regiony o pracovní místa. Co mohou čekat cestující?
Ryanair oznámil, že v zimní sezoně 2026 a 2027 omezí provoz na bruselských letištích. Z nabídky má zmizet zhruba milion sedadel a dvacet linek. Firma reaguje na rozhodnutí belgické vlády zvýšit daň z letenek od roku 2027 na deset eur za cestujícího. Podle aerolinky jde o krok, který zásadně sníží konkurenceschopnost Belgie vůči jiným evropským zemím.
Nejtvrdší dopad by mělo pocítit letiště Charleroi, hlavní základna Ryanairu v zemi. Aerolinka chce z letiště stáhnout pět letadel, což podle ní znamená ztrátu investic v hodnotě půl miliardy dolarů. Omezení se dotkne nejen samotných spojů, ale i návazných pracovních míst v regionu, od letištního personálu po služby v cestovním ruchu.
Ryanair has warned it may cut up to 20 routes from Belgian airports as tensions rise over proposed aviation tax increases. The airline is targeting a national plan to raise Belgium’s departure tax to €10 per short-haul passenger from 2027, alongside a separate €3 levy proposed… pic.twitter.com/nzqyRQyYZN
— Flightdrama (@flightdrama) December 13, 2025
Spor o daně a tlak na vládu
Zvýšení daně z letenek je součástí širšího belgického rozpočtového balíčku, který má do roku 2029 zalepit miliardový schodek veřejných financí. Vláda argumentuje nutností konsolidace i ekologickými cíli. Ryanair ale tvrdí, že podobná opatření už jinde v Evropě selhala a vedla jen k úbytku spojů a cestujících.
Šéf obchodního oddělení Ryanairu Jason McGuinness varuje, že Belgie se vydává opačným směrem než státy, které letecké daně naopak ruší, aby podpořily dopravu a turistiku. Aerolinka vyzývá premiéra Barta De Wevera, aby daň zrušil dřív, než podle ní dojde ke kolapsu provozu a růstu cen letenek. Ostře kritizuje i plán města Charleroi zavést další tříeurový poplatek za každého odlétajícího cestujícího už od příštího roku.
Dopad na cestující i regiony
Pokud se oba poplatky spojí, Ryanair počítá s dalšími škrty už od jara 2026. Varuje, že vyšší náklady se nevyhnutelně promítnou do cen letenek. To by mohlo odradit část cestujících a snížit atraktivitu Belgie jako cílové i přestupní destinace. Letiště i místní samosprávy už dříve upozorňovaly, že nové daně zaplatí především cestující.
Spor zapadá do širší evropské debaty o zdanění letectví. Ryanair se v posledních měsících dostal do konfliktu i s dalšími státy. V Portugalsku pohrozil zrušením všech letů z Azor kvůli vyšším poplatkům, ve Španělsku omezil zimní provoz v některých regionech a ve Francii naznačil odchod z menších letišť. Firma opakuje, že vyšší daně nepomáhají klimatu, ale přesouvají dopravu jinam.
Belgie tak stojí před dilematem. Na jedné straně potřebuje příjmy do rozpočtu a tlak na ekologičtější dopravu, na druhé hrozí úbytek spojů, turistů i investic. Rozhodnutí vlády a městských rad v příštích měsících ukáže, zda Ryanair své hrozby naplní, nebo zda se obě strany dohodnou na kompromisu. Pro cestující by výsledek mohl znamenat méně destinací a dražší letenky z Belgie.

