Airbus během pár dní stáhl tisíce letadel A320 na mimořádnou softwarovou opravu. Globální grounding kvůli chybě v softwaru způsobil zpoždění a rušení letů, ale výrobce tvrdí, že velkou část flotily už technici znovu zprovoznili.
Airbus přepsal provozní plány poloviny celé flotily letadel A320. Po incidentu stroje JetBlue, který náhle ztratil výšku, při němž podezření padlo na vliv sluneční erupce na řídicí software, výrobce vydal osmistránkové bezpečnostní upozornění. Regulátoři v Evropě i USA vyzvali aerolinky k okamžitému zásahu a k opravě chyby před dalším letem.
Airbus issues major A320 recall, threatening widespread global disruption https://t.co/p6YIVi9s1x pic.twitter.com/p4ooinNWL0
— NY Post Business (@nypostbiz) November 29, 2025
Rychlá oprava, menší chaos než se čekalo
Podle Airbusu už technici upravili software u většiny ze zhruba šesti tisíc postižených letadel. Na zemi zůstává méně než stovka strojů, které na zásah teprve čekají. Některé aerolinky ale dál omezují prodej letenek nebo drží část flotily uzemněné. Kolumbijská Avianca pozastavila nové rezervace do 8. prosince a JetBlue kvůli opravám ruší desítky letů.
Evropská agentura EASA i americká FAA mluví o „rychlé“ softwarové aktualizaci, která má způsobit jen krátkodobé narušení provozu. Prakticky ale o víkendu vznikly tisíce zpoždění a desítky spojů byly zrušeny, a to zrovna v době návratů z amerického svátku Díkuvzdání. Německé a britské úřady předem varovaly pasažéry před možnými komplikacemi.
Co přesně selhalo
Problém byl v softwaru počítače ELAC. Airbus zjistil, že nová verze může při extrémním slunečním záření chybně pracovat s daty důležitými pro kontrolu letu. Výrobce proto nařídil návrat k předchozí verzi programu. Technici připojují do kokpitu přenosné zařízení zvané data loader a nahrávají starší software zpět.
Nejde jen o pár strojů. Euronews uvádí, že grounding zasáhl kolem šesti tisíc letadel A320 po celém světě. American Airlines má zhruba 480 strojů této rodiny, z toho přes dvě stovky s dotčeným softwarem. Firma počítá s tím, že většinu oprav zvládne během dvou hodin na kus a práce soustředí do víkendových slotů, aby omezila rušení letů.
Některé aerolinky hlásí, že zvládly požadavek bez velkých škrtů v letovém řádu. EasyJet a Wizz Air o víkendu dokončily aktualizace bez zrušených linek, přesto varovaly pasažéry před možným zpožděním. Air India oznámila, že technici zvládli reset u více než 40 procent dotčených strojů a ohlásila pouze menší nepravidelnosti.
Airbus se poučil z chyb Boeingu
Zdaleka ne u všech A320 však bude stačit návrat k předchozí verzi softwaru. U starších kusů musí aerolinky vyměnit celý letový počítač, což může trvat déle, zvlášť v době nedostatku čipů. Thales, který dodává hardware, se od problému distancuje a upozorňuje, že chybu obsahuje software, za který nenese odpovědnost.
Krize zároveň otestovala, jak se Airbus poučil z kauzy Boeingu 737 MAX. Výrobce mluví otevřeněji než dřív, rychle informoval aerolinky i regulátory a šéf Guillaume Faury se veřejně omluvil. Komunikační experti připomínají, že „Boeing zaplatil za váhání a mlžení cenu“ a Airbus se teď snaží ukázat opačný přístup.

