Polsko má v plánu jeden z největších projektů infrastruktury v Evropě. Nové mega-letiště Port Polska má po otevření zásadně změnit leteckou i železniční dopravu ve střední Evropě a posílit roli země jako klíčové tranzitní brány.
Polský stát dal projektu novou tvář i jméno. Dlouho připravovaný centrální dopravní uzel ponese název Port Polska a otevřít by se měl v roce 2032. Letiště vznikne mezi Varšavou a Lodží a má obsloužit až 40 milionů cestujících ročně. Ambicí projektu je zařadit se po bok největších evropských hubů, jako jsou Heathrow nebo istanbulské letiště.
Projekt byl poprvé schválen už v roce 2017, další roky ale provázely politické spory a kauzy kolem nakládání s pozemky. Po nástupu nové vlády slíbil premiér Donald Tusk projektu „čistý start“ a výrazné zrychlení příprav. Podle něj má nový uzel „zásadně změnit cestování v Polsku i za jeho hranicemi“.
Poland is building a $34BN new transport mega-hub. Designed by @FosterPartners and integrating an airport, high speed rail terminal and road network, the Centralny Port Komunikacyjny (CPK) or Central Communications Port will sit around 25-kilometres west of Warsaw 👉… pic.twitter.com/rTguvjROYt
— The B1M (@TheB1M) December 17, 2025
Letiště, vlaky a silnice v jednom
Port Polska nemá být jen letištěm. Stát ho staví jako komplexní dopravní systém, který propojí leteckou dopravu s vysokorychlostní železnicí a dálniční sítí. Zhruba 40 procent cestujících má na letiště dorazit vlakem. Z Varšavy se má cesta zkrátit na přibližně 20 minut, rychlé spoje mají mířit také do Krakova, Gdaňsku nebo Vratislavi.
Na výstavbu stát vyčlenil 131 miliard zlotých, tedy zhruba 30 miliard eur. Stavět se začne v roce 2026. Schválené území zabírá více než 2 500 hektarů, což z Port Polska dělá jeden z nejrozsáhlejších infrastrukturních projektů v regionu. Součástí bude také rozsáhlá silniční síť a logistické centrum.
Architektura globálního formátu
Podobu nového dopravního uzlu navrhuje britské studio Foster + Partners. Letiště má v první fázi disponovat dvěma paralelními ranvejemi o délce kolem čtyř kilometrů, další přistávací dráhy mohou přibýt později. Terminál a železniční stanice vzniknou v těsné blízkosti ranvejí, aby se minimalizovaly přestupy.
Architekti počítají s velkorysým přestupním prostorem plným denního světla a zeleně. Cílem je vytvořit místo, které nebude jen tranzitním bodem, ale přehledným a komfortním uzlem pro cestující i ty, kdo přijíždějí někoho vyzvednout.
Politika, kontrola a domácí řízení
Vláda klade důraz na to, aby projekt zůstal pod kontrolou polských institucí a firem. Do správy letiště vstoupí státní společnost Polish Airports a většina klíčových zakázek má připadnout domácím firmám. Premiér Tusk opakovaně zdůrazňuje, že výnosy z provozu mají zůstat v Polsku.
V posledních měsících se rozběhla řada tendrů. Úřady podaly desítky žádostí o stavební povolení, vybírají dodavatele nástupních mostů i hlavního terminálu. Paralelně pokračují přípravy vysokorychlostní železnice mezi Varšavou a Lodží a silniční infrastruktury v okolí letiště.
Port Polska má ambici stát se největším dopravním uzlem ve střední a východní Evropě. Projekt spojuje letectví, železnici i logistiku do jednoho systému a má posílit konkurenceschopnost Polska vůči západoevropským hubům. Pokud se plán podaří naplnit, změní se mapa evropské dopravy výrazně víc než jen přidáním jednoho nového letiště.

