Ryanair zvažuje vyšší bonusy pro zaměstnance, kteří při nástupu do letadla odhalí zavazadla přesahující povolené rozměry. Pracovníci nyní dostávají 1,50 eura za každé „nelegální“ zavazadlo, které zachytí. Odměna je ale omezena na 80 eur měsíčně. Šéf aerolinky Michael O’Leary naznačil, že může dojít k jejímu navýšení.
Zavazadlová politika Ryanairu patří mezi nejpřísnější v Evropě. Každý cestující si může zdarma vzít na palubu jen malou tašku o maximálních rozměrech 40×20×25 centimetrů. Větší zavazadla jsou za příplatek. A pokud někdo pravidla poruší, hrozí mu pokuta až 75 eur. „Chceme se zbavit nadměrných zavazadel, která zdržují nástup a nejsou fér vůči drtivé většině pasažérů, kteří hrají podle pravidel,“ vysvětluje politiku mluvčí aerolinky.
Ryanair’s CEO recently said that the company pays staff €1.50 for each oversized bag they find at the gate. The bonus is limited to €80 per month for each employee.
— OnlyFlights App (@OnlyFlights_App) July 23, 2025
And he also added that Ryanair is planning to increase this amount in the future. pic.twitter.com/FEQp1lj8P3
Přísnější kontrola se netýká jen Ryanairu. Podobný bonusový systém funguje i u společnosti Swissport ve spolupráci s easyJetem. Tam zaměstnanci získávají 1,20 libry za každé odbavené zavazadlo navíc. V zákulisí aerolinek tak vzniká nový typ motivace: víc tašek znamená víc peněz – alespoň pro zaměstnance.
Zavazadla všech cestujících se na palubu nevejdou
Evropský parlament mezitím tlačí na změnu pravidel a požaduje, aby si cestující mohli vzít zdarma nejen malou osobní tašku, ale i kabinové zavazadlo. O’Leary je ale skeptický. Tvrdí, že v přeplněných letadlech prostě není dost místa. „Polovina cestujících si může vzít dvě tašky, druhá jen jednu. Víc se do letadla nevejde,“ řekl pro irskou stanici RTÉ.
Omezený prostor a tlak na rychlost odbavení podle Ryanairu vyžadují tvrdší přístup. Ten ale zároveň přináší zisk. Pokuty za zavazadla platí sice méně než 0,1 procenta cestujících, přesto se celkově jedná o zajímavý příjem. A jak O’Leary podotkl, bonusem zároveň motivují zaměstnance, aby byli důslední.
Ryanair navíc aktuálně čelí dalším výzvám, mimo jiné hrozícím clům ze strany USA. Zavedení cel na evropské exporty by mohlo dopadnout i na letecký průmysl. Pro Ryanair, jako největšího evropského zákazníka Boeingu, by šlo o citlivé téma. Finanční ředitel Neil Sorahan ale uklidňuje: „Je to problém Boeingu, ne náš. Máme pevně stanovené ceny.“