Více
    12.2 C
    Czech
    Úterý 6. května 2025

    Jak omezení letů nad Ruskem prodlužuje a zdražuje lety

    Evropské letecké společnosti nemohou konkurovat za „rovných podmínek“ čínským protějškům, které mají povoleno využívat ruský vzdušný prostor. Informoval o tom server Euronews.

    Reklama

    Začátkem tohoto roku se společnost Air France-KLM vyjádřila k problémům, s nimiž se potýkala při obnovení letů mezi Evropou a Čínou na úroveň před pandemií. Generální ředitel pro Velkou Čínu Wouter Vermeulen uvedl jako významnou překážku omezení letů nad ruským vzdušným prostorem, píše server Euronews.

    Dodal, že evropské letecké společnosti nebyly schopny konkurovat za „rovných podmínek“ čínským protějškům, které mají povoleno využívat ruský vzdušný prostor.

    Od invaze na Ukrajinu v roce 2022 uvalily země na Rusko a jeho letecké společnosti sankce. V odvetě Rusko omezilo přístup do svého vzdušného prostoru a ponechalo ho jen několika zemím a dopravcům.

    Ti, kteří nemají povolení létat nad zemí, musejí využívat alternativní trasy. To vedlo k prodloužení doby cesty, což znamená zvýšení provozních nákladů a cen letenek.

    Které letecké společnosti mohou létat nad Ruskem?

    Po zavedení sankcí Rusko uzavřelo svůj vzdušný prostor pro většinu leteckých společností. Pouze čtyři evropští dopravci mají výjimku vzhledem ke svým diplomatickým vztahům s Moskvou. Jsou to Air Serbia, Turkish Airlines, Pegasus Airlines a Belavia.

    Turkish Airlines létá na sedm ruských letišť, zatímco Air Serbia nadále obsluhuje Moskvu, Petrohrad, Kazaň a Soči.

    Největší počet leteckých společností využívajících ruský vzdušný prostor má Čína. Společnosti Beijing Capital Airlines, China Eastern, China Southern, Air China, Xiamen Air a Hainan Airlines létají přes Rusko do mnoha destinací v západní Evropě.

    V ruském vzdušném prostoru stále operují také společnosti Emirates, Etihad a Qatar Airways.  

    Mění nemožnost létat nad Ruskem časy a ceny letů?

    Aby se vyhnuly ruskému vzdušnému prostoru, jsou nyní mnohé lety mezi Evropou a Asií výrazně delší.  Letecké společnosti nyní musí létat dále na jih nad oblastmi, jako je Turecko, Střední Asie, Čína a Mongolsko.

    Například British Airways (BA), Finnair, KLM a Lufthansa musely kvůli alternativním trasám prodloužit lety o jednu až tři hodiny. Let BA mezi Dillí a Londýnem nyní trvá o hodinu déle, zatímco let z Londýna do Tokia se prodloužil z 12 na 14 hodin.

    Cesta na lince společnosti Finnair z Helsinek do Tokia se prodloužila o čtyři hodiny a nyní trvá 13 hodin. Delší cesty znamenají pro letecké společnosti také vyšší náklady v důsledku zvýšení spotřeby paliva a délky směn palubního personálu a pilotů.

    V důsledku toho se zvýšily ceny letenek. Podle Business Traveler USA činily náklady na let z New Yorku do Dillí v dubnu 2023 u společnosti Air India téměř 1 500 USD (1 380 EUR) při délce letu 13 hodin a 40 minut.

    Stejná cesta s americkou leteckou společností stála 1 740 USD (1 610 eur) a měla trvat přibližně 14 hodin a 55 minut.

    Reklama
    Reklama

    Sledujte nás na sítích

    Chorvatské „Oko Země“ patří k nejúchvatnějším přírodním úkazům v Evropě

    V odlehlém koutě dalmatského vnitrozemí se skrývá přírodní klenot, o kterém se teprve začíná mluvit. Pramen řeky Cetiny, známý jako Oko Země, láká stále více turistů svou surreálností a podobností s lidským okem. Kdo touží po klidu, dechberoucí přírodě a troše mystiky, neměl by tohle místo minout.

    Korfu nebo Rhodos? Vyberte si řecký ostrov podle svého vkusu

    Chystáte se do Řecka a váháte mezi Korfu a Rhodosem? Oba ostrovy mají co nabídnout, každý je však jiný. A právě v tom spočívá klíč – záleží, jestli toužíte po tichu v objetí přírody, nebo spíš po dávce historie a života na každém kroku.

    Athény bez davů a v plném květu? Načasujte návštěvu na jaro

    Athény jsou nádherné v každém ročním období, ale na jaře doslova rozkvetou. Město se probouzí ze zimního spánku, voní citrusy a uličky zatím nejsou plné davů. Kdo chce zažít opravdové kouzlo řecké metropole bez únavného vedra, měl by vyrazit právě teď.

    Digitální revoluce v ráji. Odlehlý tichomořský stát Tuvalu má první bankomaty

    Jinde samozřejmost, v odlehlém ostrovním státě Tuvalu však jde o velký krok. Poprvé v historii tam lidé mohou vybírat peníze z bankomatu. Země, kde se dosud platilo výhradně hotově, tím vstupuje do digitálního věku.

    The White Lotus na vlastní kůži? Objevte thajský ráj z třetí série

    Třetí řada seriálu The White Lotus zavítala do exotického Thajska a nabídla divákům nejen spletité příběhy hostů, ale i dechberoucí kulisy. Seriál potvrdil svou pověst luxusního cestovatelského průvodce. Navštivte místa, kde se točilo.

    Egypt mění tvář pyramid v Gíze, zmizet mají i dotěrní prodejci

    Areál pyramid v Gíze má projít zásadní proměnou. Kromě ekologické dopravy a nového vstupu má rekonstrukce vyřešit i dlouhodobé problémy s chaosem, přetížením a agresivními prodejci.

    Evropská lázeňská města bojují o přežití. Prameny ohrožuje změna klimatu

    Slavná evropská lázeňská města čelí rostoucí hrozbě, která ohrožuje jejich budoucnost – změně klimatu. Vzestup teplot, častější povodně a sucha narušují přirozené vývěry minerálních pramenů, které po staletí tvořily základ zdejších lázeňských tradic a místní ekonomiky.

    Drony místo Šerpů? Technologická revoluce dorazila na Everest

    Na nejvyšší hoře světa se začíná psát nová kapitola horolezectví. Drony mají převzít část náročné práce Šerpů. Pomohou s přepravou vybavení i odvozem odpadu. Jejich nasazení může výrazně zvýšit bezpečnost a změnit způsob, jakým se dnes na Everest leze.

    Chorvatské „Oko Země“ patří k nejúchvatnějším přírodním úkazům v Evropě

    V odlehlém koutě dalmatského vnitrozemí se skrývá přírodní klenot, o kterém se teprve začíná mluvit. Pramen řeky Cetiny, známý jako Oko Země, láká stále více turistů svou surreálností a podobností s lidským okem. Kdo touží po klidu, dechberoucí přírodě a troše mystiky, neměl by tohle místo minout.

    Korfu nebo Rhodos? Vyberte si řecký ostrov podle svého vkusu

    Chystáte se do Řecka a váháte mezi Korfu a Rhodosem? Oba ostrovy mají co nabídnout, každý je však jiný. A právě v tom spočívá klíč – záleží, jestli toužíte po tichu v objetí přírody, nebo spíš po dávce historie a života na každém kroku.

    Athény bez davů a v plném květu? Načasujte návštěvu na jaro

    Athény jsou nádherné v každém ročním období, ale na jaře doslova rozkvetou. Město se probouzí ze zimního spánku, voní citrusy a uličky zatím nejsou plné davů. Kdo chce zažít opravdové kouzlo řecké metropole bez únavného vedra, měl by vyrazit právě teď.

    Digitální revoluce v ráji. Odlehlý tichomořský stát Tuvalu má první bankomaty

    Jinde samozřejmost, v odlehlém ostrovním státě Tuvalu však jde o velký krok. Poprvé v historii tam lidé mohou vybírat peníze z bankomatu. Země, kde se dosud platilo výhradně hotově, tím vstupuje do digitálního věku.

    The White Lotus na vlastní kůži? Objevte thajský ráj z třetí série

    Třetí řada seriálu The White Lotus zavítala do exotického Thajska a nabídla divákům nejen spletité příběhy hostů, ale i dechberoucí kulisy. Seriál potvrdil svou pověst luxusního cestovatelského průvodce. Navštivte místa, kde se točilo.

    Egypt mění tvář pyramid v Gíze, zmizet mají i dotěrní prodejci

    Areál pyramid v Gíze má projít zásadní proměnou. Kromě ekologické dopravy a nového vstupu má rekonstrukce vyřešit i dlouhodobé problémy s chaosem, přetížením a agresivními prodejci.

    Evropská lázeňská města bojují o přežití. Prameny ohrožuje změna klimatu

    Slavná evropská lázeňská města čelí rostoucí hrozbě, která ohrožuje jejich budoucnost – změně klimatu. Vzestup teplot, častější povodně a sucha narušují přirozené vývěry minerálních pramenů, které po staletí tvořily základ zdejších lázeňských tradic a místní ekonomiky.

    Drony místo Šerpů? Technologická revoluce dorazila na Everest

    Na nejvyšší hoře světa se začíná psát nová kapitola horolezectví. Drony mají převzít část náročné práce Šerpů. Pomohou s přepravou vybavení i odvozem odpadu. Jejich nasazení může výrazně zvýšit bezpečnost a změnit způsob, jakým se dnes na Everest leze.
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama