Plánujete v roce 2024 cestovat vlakem? Přečtěte si, jaká nádraží jsou v Evropě ta nejlepší a kterým se naopak raději vyhnout.
Každoroční evropský index železničních stanic analyzuje 50 největších evropských železničních stanic podle počtu cestujících. A to od spojů až po zpoždění. Vzhledem k prudkému nárůstu cestování vlakem je na čase podívat se, která evropská nádraží nabízejí nejlepší zážitky z cestování.
Zde jsou nejlepší (a nejhorší) železniční stanice v Evropě v roce 2023.
🚂 🚅 Which railway station is the best in Europe? If you are curious, check out our video! For more details, check out the European Railway Station Index 2023: https://t.co/LPSuhHYdhF pic.twitter.com/T6V65jJ0mu
— Consumer Choice Center (@ConsumerChoiceC) August 18, 2023
Jak jsou nádraží hodnocena
Každoroční evropský index železničních stanic hodnotí 50 velkých železničních stanic podle toho, jaký cestujícím poskytují komfort. Sestavuje ho skupina na ochranu spotřebitelů Consumer Choice Center. Přiděluje body za čekací doby, zpoždění a dopravní spojení – jak místní, tak pro další cesty vlakem.
Zohledňuje také nabídku jízdenek, provozní dobu pokladen a dostupnost informací spolu se službami na nádraží jako jsou salonky, obchody a restaurace, dostupnost, aplikace pro chytré telefony, bezplatné připojení k internetu a dostupnost služeb sdílení jízd, jako jsou Bolt a Uber.
Analýza vychází ze zpráv vnitrostátních orgánů, online statistik, map stanic, aktualizací v reálném čase a vlastního výzkumu očekávání spotřebitelů. Její výsledky přinesl server Euronews Travel.
Nejlepší vlakové nádraží v Evropě
Výběr jednoho z těchto nádraží pro odjezd, tranzit nebo příjezd může znamenat méně času při čekání na vlak, více balíčků jízdenek na výběr, více obchodů a salonků první třídy a lepší spojení.
Poté, co vyhrálo v roce 2022, zůstává švýcarské nádraží Zurich Hauptbahnhof na prvním místě v oblasti pohodlí cestujících se 102 body.
Jeho pokladna je otevřena od 6 do 21 hodin. Pro děti, velké skupiny, mladé a starší lidi a osoby se zdravotním postižením jsou připraveny speciální nabídky jízdenek. Nádraží získalo obzvláště dobré hodnocení za čekací dobu, která byla v průměru jedna minuta. Pouze tři procenta vlaků měla zpoždění.
Díky 106 obchodům a stánkům a 53 restauracím a občerstvením, ze kterých si můžete vybrat, by však i delší čekání na vlak bylo nejspíše odpuštěno.
Přestože se vídeňský Hauptbahnhof v Rakousku dostal do žebříčku teprve letos, umístil se rovnou na druhém místě a získal vysoké hodnocení za služby na nádraží, další cestování a dostupnost.
Třetí příčku obsadil berlínský Hauptbahnhof v Německu, který se o ni dělí s dalším švýcarským nádražím, Bernem. Následuje nizozemský Utrecht Centraal.
V první desítce se umístily také Frankfurt Hauptbahnhof v Německu, Neapol Centrale v Itálii, Amsterdam Centraal v Nizozemsku, Gare de Lyon v Paříži ve Francii, Oslo Central Station v Norsku a Vídeň Meidling v Rakousku.
Nejhorší nádraží v Evropě
Mezi nejvytíženějšími evropskými nádražími získalo nejnižší hodnocení za pohodlí zákazníků nádraží Bremen Hauptbahnhof v Německu. A to pouhých 39 bodů.
S průměrnou čekací dobou 11 minut a 43 procenty zpožděných vlaků mohou cestující očekávat, že se jim výlet protáhne. K nízkému skóre přispěl i nedostatek návazných spojů, absence bezplatného wifi připojení a pouhých devět obchodů a 15 stravovacích zařízení.
Na předposledním místě se umístil německý Mnichov-Pasing. Země si nadále vede špatně, v dolní pětici se umístily také berlínské stanice Zoologischer Garten, Berlin-Gesundbrunnen a Berlin Ostkreuz, přestože hlavní nádraží jejího hlavního města se dostalo do první pětky.
V dolní desítce se umístily nádraží Essen Hauptbahnhof v Německu, Birmingham New Street ve Spojeném království, Châtelet-Les Halles a Haussmann Saint-Lazare v Paříži ve Francii, Helsinki Central ve Finsku a Firenze Santa Maria Novella v Itálii.