Více
    23.5 C
    Czech
    Pondělí 14. července 2025

    Zapomenuté letiště u Budapešti ožívá díky malým letadlům a velké vášni

    Na jihozápadním okraji Budapešti stojí letiště Budaörs. Architektonický klenot, kde jako by se zastavil čas. Provoz tu běží od roku 1937 a hlavní budova v čistém stylu Bauhaus dodnes připomíná doby, kdy Maďarsko snilo o místě na mapě světového letectví.

    Návrat nočních vlaků: Belgie plánuje během svého předsednictví EU posílit lůžkovou dopravu

    „Je třeba řešit nekalou konkurenci mezi vlaky a letadly,“ říká belgický ministr pro mobilitu a místopředseda belgické vlády Georges Gilkinet. „Noční vlaky jsou budoucností,“ dodává.

    Reklama

    Georges Gilkinet doufá, že o tom přesvědčí i své kolegy z EU, protože Belgie letos předsedá Radě Evropské unie. Během příštího neformálního zasedání ministrů dopravy EU, které se uskuteční začátkem dubna v Bruselu, Gilkinet zařadí noční vlaky na program jednání.

    Belgie společně s Rakouskem stojí v posledních letech v čele rozvoje nočních vlaků. Obě země nyní chtějí, aby se i ostatní členské státy EU zaměřily na propojení velkých evropských měst lůžkovými vlaky. Jaké jsou důvody?

    Evropané chtějí cestovat udržitelněji

    Evropané se stále častěji odvracejí od létání kvůli jeho dopadu na životní prostředí. Zákaz letů na krátké vzdálenosti ve Francii získal širokou podporu a Španělsko by jej mohlo brzy následovat.

    Průzkum z roku 2021, který si nechala zpracovat kampaňová skupina Europe on Rail, ukázal, že více než polovina respondentů v Německu, Polsku, Francii, Španělsku a Nizozemsku  má zájem nahradit lety železnicí.

    Aby se to však stalo skutečností, musí být vlakové spojení lepší, s širším dosahem a pro cestující levnější. V současnosti existuje pouze několik pravidelných nočních spojů a na stejné trase je vlak v průměru čtyřikrát dražší než letadlo, zjistila loňská studie Greenpeace.

    Gilkinet chce dosáhnout změny vytvořením příznivých podmínek pro provozovatele nočních vlaků. Navrhuje zlepšit mezinárodní železniční infrastrukturu, lépe integrovat technické rozdíly mezi zeměmi, zjednodušit systémy prodeje jízdenek a snížit provozní náklady. „Je třeba řešit nekalou konkurenci mezi vlaky a letadly,“ říká.

    Gilkinet shrnuje některá opatření, která mohou vyrovnat podmínky mezi vlaky a lety. „V Belgii neplatí noční vlaky žádné náklady na energii pro lokomotivy a jsou osvobozeny od poplatků za přístup na trať. Pokud by každá evropská země zavedla podobná opatření, více provozovatelů by bylo motivováno k provozování nočních vlaků.“

    Rakousko vede v noční vlakové dopravě

    Na nadcházejícím dubnovém zasedání ministrů dopravy EU vystoupí Rakousko. Státní železnice ÖBB stojí v čele oživení nočních vlaků v Evropě. „Budeme s nimi diskutovat o tom, co mohou vlády udělat pro zlepšení a rozšíření sítě v Evropě,“ vysvětluje Gilkinet.

    ÖBB pokračovala v investicích do lůžkových vlaků i v době, kdy se většina ostatních zemí rozhodla od nich upustit. Nedávno uvedla na trh moderní vozy s individuálními spacími kapslemi.

    Mimo ty, které provozuje ÖBB, většina mezinárodních nočních vlakových spojů zanikla, zatímco ve velkých zemích, jako je Francie, Itálie a Švédsko, stále jezdí několik vnitrostátních spojů. Ve východní Evropě je síť stále poměrně rozsáhlá.

    Noví soukromí provozovatelé, jako například European Sleeper, zkoumají trh a zavádějí nové služby, včetně prodloužení spojení z Bruselu do Prahy.

    Reklama
    Reklama

    Sledujte nás na sítích

    Japonské hlavní město pand Shirahama přišlo o své pandy. Co bude s turistickým ruchem?

    V japonském přímořském městečku Shirahama skončila jedna éra. Po třiceti letech se místní zoo Adventure World rozloučila se čtyřmi pandami, které se vracejí zpět do Číny. Tisíce návštěvníků se shromáždily, někteří už večer předem, aby stihly poslední pohled na milovanou pandí rodinu.

    Zapomenuté letiště u Budapešti ožívá díky malým letadlům a velké vášni

    Na jihozápadním okraji Budapešti stojí letiště Budaörs. Architektonický klenot, kde jako by se zastavil čas. Provoz tu běží od roku 1937 a hlavní budova v čistém stylu Bauhaus dodnes připomíná doby, kdy Maďarsko snilo o místě na mapě světového letectví.

    Nová vlaková trasa spojí od roku 2026 Prahu, Berlín a Kodaň

    Od května 2026 se cestovatelé dostanou přímým vlakem z Prahy přes Berlín až do Kodaně. Poprvé po deseti letech. Společně na tom pracují České dráhy (ČD), německá Deutsche Bahn (DB) a dánská DSB.

    Plavba po Nilu je nejpohodlnější cestou k egyptským pokladům

    Pro první návštěvu Egypta může být plavba po Nilu překvapivě ideální volba. Místo chaosu horkých autobusů nebo riskantních pokusů o samostatné cestování nabízí říční loď klid, pohodlí i dávku dobrodružství. A především, odemyká poklady starověkého Egypta bez zbytečného stresu.

    Nejlepší gruzínská jídla a místa, kde si je dát v Tbilisi

    Gruzínská metropole Tbilisi zažívá gastronomický boom. Jídlo tu není jen potěšením, ale také způsobem, jak uchovávat svou identitu. A vzdorovat minulosti. Kombinace vůní, chutí a tradic tu tvoří kulisu pro příběhy.

    V Kodani můžete platit dobrými skutky

    V dánské metropoli si letos přes léto opět můžete „zaplatit“ za zážitek tím, že uděláte něco dobrého pro životní prostředí. Kodaňský program CopenPay odměňuje návštěvníky, kteří se chovají udržitelně. Třeba jezdí na kole, sbírají odpadky nebo přijeli vlakem místo letadla.

    Thajsko znovu kriminalizuje konopí. Miliardový byznys se otřásá v základech

    Thajsko výrazně mění kurz. Tři roky po dekriminalizaci konopí vláda přistupuje k ostrému zpřísnění pravidel a míří zpět k jeho zařazení mezi zakázané látky. Nad miliardovým byznysem, který měl ambici změnit podobu thajského zemědělství i turismu, se stahují mračna.

    Chystáte se do Turecka či Řecka? Jak se připravit na letní požáry

    Lesní požáry na jihu Evropy jsou bohužel realitou každého léta. Tentokrát jsou však mimořádně silné. Vedra lámou rekordy, vítr sílí a půda je vyprahlá na troud. Plameny se valí Tureckem, Řeckem i částmi Francie, evakuace zasáhla tisíce lidí. Co čeká turisty, mířící do těchto zemí na dovolenou?

    Severní Korea otevřela luxusní letovisko pro 20 000 lidí. Kdo sem však bude jezdit?

    Severní Korea slavnostně otevřela nové plážové letovisko Wonsan-Kalma, které má pojmout až 20 000 lidí. Státní média hovoří o „národní chloubě“ a úspěchu Kim Čong-una. Zatím ale není jasné, kdo sem vlastně bude jezdit.

    Japonské hlavní město pand Shirahama přišlo o své pandy. Co bude s turistickým ruchem?

    V japonském přímořském městečku Shirahama skončila jedna éra. Po třiceti letech se místní zoo Adventure World rozloučila se čtyřmi pandami, které se vracejí zpět do Číny. Tisíce návštěvníků se shromáždily, někteří už večer předem, aby stihly poslední pohled na milovanou pandí rodinu.

    Zapomenuté letiště u Budapešti ožívá díky malým letadlům a velké vášni

    Na jihozápadním okraji Budapešti stojí letiště Budaörs. Architektonický klenot, kde jako by se zastavil čas. Provoz tu běží od roku 1937 a hlavní budova v čistém stylu Bauhaus dodnes připomíná doby, kdy Maďarsko snilo o místě na mapě světového letectví.

    Nová vlaková trasa spojí od roku 2026 Prahu, Berlín a Kodaň

    Od května 2026 se cestovatelé dostanou přímým vlakem z Prahy přes Berlín až do Kodaně. Poprvé po deseti letech. Společně na tom pracují České dráhy (ČD), německá Deutsche Bahn (DB) a dánská DSB.

    Plavba po Nilu je nejpohodlnější cestou k egyptským pokladům

    Pro první návštěvu Egypta může být plavba po Nilu překvapivě ideální volba. Místo chaosu horkých autobusů nebo riskantních pokusů o samostatné cestování nabízí říční loď klid, pohodlí i dávku dobrodružství. A především, odemyká poklady starověkého Egypta bez zbytečného stresu.

    Nejlepší gruzínská jídla a místa, kde si je dát v Tbilisi

    Gruzínská metropole Tbilisi zažívá gastronomický boom. Jídlo tu není jen potěšením, ale také způsobem, jak uchovávat svou identitu. A vzdorovat minulosti. Kombinace vůní, chutí a tradic tu tvoří kulisu pro příběhy.

    V Kodani můžete platit dobrými skutky

    V dánské metropoli si letos přes léto opět můžete „zaplatit“ za zážitek tím, že uděláte něco dobrého pro životní prostředí. Kodaňský program CopenPay odměňuje návštěvníky, kteří se chovají udržitelně. Třeba jezdí na kole, sbírají odpadky nebo přijeli vlakem místo letadla.

    Thajsko znovu kriminalizuje konopí. Miliardový byznys se otřásá v základech

    Thajsko výrazně mění kurz. Tři roky po dekriminalizaci konopí vláda přistupuje k ostrému zpřísnění pravidel a míří zpět k jeho zařazení mezi zakázané látky. Nad miliardovým byznysem, který měl ambici změnit podobu thajského zemědělství i turismu, se stahují mračna.

    Chystáte se do Turecka či Řecka? Jak se připravit na letní požáry

    Lesní požáry na jihu Evropy jsou bohužel realitou každého léta. Tentokrát jsou však mimořádně silné. Vedra lámou rekordy, vítr sílí a půda je vyprahlá na troud. Plameny se valí Tureckem, Řeckem i částmi Francie, evakuace zasáhla tisíce lidí. Co čeká turisty, mířící do těchto zemí na dovolenou?

    Severní Korea otevřela luxusní letovisko pro 20 000 lidí. Kdo sem však bude jezdit?

    Severní Korea slavnostně otevřela nové plážové letovisko Wonsan-Kalma, které má pojmout až 20 000 lidí. Státní média hovoří o „národní chloubě“ a úspěchu Kim Čong-una. Zatím ale není jasné, kdo sem vlastně bude jezdit.
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama