Více
    26.2 C
    Czech
    Pondělí 14. července 2025

    Zapomenuté letiště u Budapešti ožívá díky malým letadlům a velké vášni

    Na jihozápadním okraji Budapešti stojí letiště Budaörs. Architektonický klenot, kde jako by se zastavil čas. Provoz tu běží od roku 1937 a hlavní budova v čistém stylu Bauhaus dodnes připomíná doby, kdy Maďarsko snilo o místě na mapě světového letectví.

    AirTag: Sledujte své zavazadlo. Smí ovšem zařízení do letadla?

    Je to vychytávka, díky které můžete sledovat, kde je právě teď vaše zavazadlo. A jestli letělo stejným letadlem. Což se hodí. Smí ale AirTagy do letadla nebo nikoliv?

    Reklama

    Gadget společnosti Apple byl uveden na trh loni v dubnu a od té doby se stal populárním jako způsob, jak mohou cestující zjistit, zda jejich zavazadla letěla stejným letem. Obzvlášť letos, kdy panoval na letištích chaos a zavazadla se ztrácela častěji něž obvykle.

    Ale tweet německého dopravce Lufthansa způsobil, že majitelé AirTagů byli zmateni. Smějí či nesmějí mít své zařízení v ceně jednoho eura ve svých kufrech?

    Přišel dotaz zákazníka, který Lufthansu požádal, aby se vypořádala s „fámami“, že zakázala AirTagy v odbavených zavazadlech. Zástupce letecké společnosti uvedl, že „společnost zakazuje aktivované AirTagy v zavazadlech, protože jsou klasifikovány jako nebezpečné a je třeba je vypnout. “

    Ale je tomu skutečně tak? Server Euronews se podíval na globální pravidla upravující bezpečnost letecké dopravy.

    Co řekla Lufthansa o zařízení AirTag

    Mluvčí německé letecké společnosti řekl Euronews Travel, že se domnívá, že používání AirTagů v letadlech je v pořádku.

    „Skupina Lufthansa provedla vlastní hodnocení rizik s výsledkem, že sledovací zařízení s velmi malou baterií a nízkým přenosovým výkonem v odbavených zavazadlech nepředstavují bezpečnostní riziko,“ uvedli.

    AirTagy jsou napájeny uživatelem vyměnitelnou knoflíkovou baterií CR2032. I když jsou tyto baterie malé, jsou vyrobeny z lithia, takže sledovač spadá pod stejná mezinárodní pravidla pro všechna osobní elektronická zařízení s lithiovými bateriemi – alespoň prozatím.

    Lufthansa nyní trvá na tom, že „nikdy nevydali zákaz pro taková zařízení.“

    „Je na úřadech, aby přizpůsobily předpisy, které právě nyní omezují používání těchto zařízení pro cestující v odbavených zavazadlech,“ dodala letecká společnost. „Jsme v úzkém kontaktu s příslušnými institucemi, abychom co nejrychleji našli řešení.“

    Kdo určuje pravidla

    Agentura OSN, Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), je odpovědná za stanovení globálních standardů pro létání s nebezpečným zbožím.

    Uvádí, že lithiové baterie jsou povoleny v odbavených zavazadlech, ale zařízení musí být zcela vypnuté a musí být přijata opatření, která zabrání neúmyslné aktivaci.

    Do této kategorie se řadí i mobilní telefony a tablety, které mají výrazně výkonnější baterie než AirTagy.

    Podrobná pravidla ICAO jsou „závazná“ pro jednotlivé státy, které mohou aplikovat rozdíly pouze ve výjimečných případech. Zajištění dodržování těchto pravidel je záležitostí leteckého regulátora každé země.

    Mění se pravidla pro AirTagy?

    S novou technologií jako jsou AirTagy, pro kterou neexistují žádné zvláštní předpisy, je na regulačních orgánech, aby dohnaly technologický pokrok.

    Potenciální bezpečnostní rizika AirTagů jsou minimální, říká International Air Transport Association (IATA) pro Euronews Travel.

    „Trackery obsahují velmi malé lithium-iontové baterie a Bluetooth vyzařuje úroveň elektromagnetického záření, která je pod prahem stanoveným Federálním úřadem pro letectví USA (FAA) a Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA) z bezpečnostních důvodů.“

    „V průmyslu se buduje konsenzus směrem k vynětí AirTagů a dalších trackerů za předpokladu, že lithiový článek nepřekročí určitou úroveň a tagy budou používat pouze Bluetooth,“ dodává IATA.

    „IATA požádá o okamžité posouzení této záležitosti ICAO Panel pro nebezpečné zboží, který se sejde příští měsíc.“

    Proč by mohly AirTagy štvát aerolinky

    Někteří cestující se ptají, proč by letecké společnosti mohly chtít odrazovat od používání AirTagů. Koneckonců dávají zákazníkům možnost sledovat jejich zavazadla, což je pokrokem v letecké dopravě.

    Travel blogger Ben Schlappig píše, že gadgety „umožňují cestujícím vědět, kde přesně jsou jejich zavazadla. A myslí si, že to je něco, co některé letecké společnosti ve skutečnosti nemají rády.“

    „Když se podíváte na Twitter, uvidíte spoustu lidí, kteří vyjadřují frustraci z Lufthansy, protože přesně vědí, kde je jejich odbavené zavazadlo, zatímco letecká společnost odmítá pomoci.“

    Reklama
    Reklama

    Sledujte nás na sítích

    Japonské hlavní město pand Shirahama přišlo o své pandy. Co bude s turistickým ruchem?

    V japonském přímořském městečku Shirahama skončila jedna éra. Po třiceti letech se místní zoo Adventure World rozloučila se čtyřmi pandami, které se vracejí zpět do Číny. Tisíce návštěvníků se shromáždily, někteří už večer předem, aby stihly poslední pohled na milovanou pandí rodinu.

    Zapomenuté letiště u Budapešti ožívá díky malým letadlům a velké vášni

    Na jihozápadním okraji Budapešti stojí letiště Budaörs. Architektonický klenot, kde jako by se zastavil čas. Provoz tu běží od roku 1937 a hlavní budova v čistém stylu Bauhaus dodnes připomíná doby, kdy Maďarsko snilo o místě na mapě světového letectví.

    Nová vlaková trasa spojí od roku 2026 Prahu, Berlín a Kodaň

    Od května 2026 se cestovatelé dostanou přímým vlakem z Prahy přes Berlín až do Kodaně. Poprvé po deseti letech. Společně na tom pracují České dráhy (ČD), německá Deutsche Bahn (DB) a dánská DSB.

    Plavba po Nilu je nejpohodlnější cestou k egyptským pokladům

    Pro první návštěvu Egypta může být plavba po Nilu překvapivě ideální volba. Místo chaosu horkých autobusů nebo riskantních pokusů o samostatné cestování nabízí říční loď klid, pohodlí i dávku dobrodružství. A především, odemyká poklady starověkého Egypta bez zbytečného stresu.

    Nejlepší gruzínská jídla a místa, kde si je dát v Tbilisi

    Gruzínská metropole Tbilisi zažívá gastronomický boom. Jídlo tu není jen potěšením, ale také způsobem, jak uchovávat svou identitu. A vzdorovat minulosti. Kombinace vůní, chutí a tradic tu tvoří kulisu pro příběhy.

    V Kodani můžete platit dobrými skutky

    V dánské metropoli si letos přes léto opět můžete „zaplatit“ za zážitek tím, že uděláte něco dobrého pro životní prostředí. Kodaňský program CopenPay odměňuje návštěvníky, kteří se chovají udržitelně. Třeba jezdí na kole, sbírají odpadky nebo přijeli vlakem místo letadla.

    Thajsko znovu kriminalizuje konopí. Miliardový byznys se otřásá v základech

    Thajsko výrazně mění kurz. Tři roky po dekriminalizaci konopí vláda přistupuje k ostrému zpřísnění pravidel a míří zpět k jeho zařazení mezi zakázané látky. Nad miliardovým byznysem, který měl ambici změnit podobu thajského zemědělství i turismu, se stahují mračna.

    Chystáte se do Turecka či Řecka? Jak se připravit na letní požáry

    Lesní požáry na jihu Evropy jsou bohužel realitou každého léta. Tentokrát jsou však mimořádně silné. Vedra lámou rekordy, vítr sílí a půda je vyprahlá na troud. Plameny se valí Tureckem, Řeckem i částmi Francie, evakuace zasáhla tisíce lidí. Co čeká turisty, mířící do těchto zemí na dovolenou?

    Severní Korea otevřela luxusní letovisko pro 20 000 lidí. Kdo sem však bude jezdit?

    Severní Korea slavnostně otevřela nové plážové letovisko Wonsan-Kalma, které má pojmout až 20 000 lidí. Státní média hovoří o „národní chloubě“ a úspěchu Kim Čong-una. Zatím ale není jasné, kdo sem vlastně bude jezdit.

    Japonské hlavní město pand Shirahama přišlo o své pandy. Co bude s turistickým ruchem?

    V japonském přímořském městečku Shirahama skončila jedna éra. Po třiceti letech se místní zoo Adventure World rozloučila se čtyřmi pandami, které se vracejí zpět do Číny. Tisíce návštěvníků se shromáždily, někteří už večer předem, aby stihly poslední pohled na milovanou pandí rodinu.

    Zapomenuté letiště u Budapešti ožívá díky malým letadlům a velké vášni

    Na jihozápadním okraji Budapešti stojí letiště Budaörs. Architektonický klenot, kde jako by se zastavil čas. Provoz tu běží od roku 1937 a hlavní budova v čistém stylu Bauhaus dodnes připomíná doby, kdy Maďarsko snilo o místě na mapě světového letectví.

    Nová vlaková trasa spojí od roku 2026 Prahu, Berlín a Kodaň

    Od května 2026 se cestovatelé dostanou přímým vlakem z Prahy přes Berlín až do Kodaně. Poprvé po deseti letech. Společně na tom pracují České dráhy (ČD), německá Deutsche Bahn (DB) a dánská DSB.

    Plavba po Nilu je nejpohodlnější cestou k egyptským pokladům

    Pro první návštěvu Egypta může být plavba po Nilu překvapivě ideální volba. Místo chaosu horkých autobusů nebo riskantních pokusů o samostatné cestování nabízí říční loď klid, pohodlí i dávku dobrodružství. A především, odemyká poklady starověkého Egypta bez zbytečného stresu.

    Nejlepší gruzínská jídla a místa, kde si je dát v Tbilisi

    Gruzínská metropole Tbilisi zažívá gastronomický boom. Jídlo tu není jen potěšením, ale také způsobem, jak uchovávat svou identitu. A vzdorovat minulosti. Kombinace vůní, chutí a tradic tu tvoří kulisu pro příběhy.

    V Kodani můžete platit dobrými skutky

    V dánské metropoli si letos přes léto opět můžete „zaplatit“ za zážitek tím, že uděláte něco dobrého pro životní prostředí. Kodaňský program CopenPay odměňuje návštěvníky, kteří se chovají udržitelně. Třeba jezdí na kole, sbírají odpadky nebo přijeli vlakem místo letadla.

    Thajsko znovu kriminalizuje konopí. Miliardový byznys se otřásá v základech

    Thajsko výrazně mění kurz. Tři roky po dekriminalizaci konopí vláda přistupuje k ostrému zpřísnění pravidel a míří zpět k jeho zařazení mezi zakázané látky. Nad miliardovým byznysem, který měl ambici změnit podobu thajského zemědělství i turismu, se stahují mračna.

    Chystáte se do Turecka či Řecka? Jak se připravit na letní požáry

    Lesní požáry na jihu Evropy jsou bohužel realitou každého léta. Tentokrát jsou však mimořádně silné. Vedra lámou rekordy, vítr sílí a půda je vyprahlá na troud. Plameny se valí Tureckem, Řeckem i částmi Francie, evakuace zasáhla tisíce lidí. Co čeká turisty, mířící do těchto zemí na dovolenou?

    Severní Korea otevřela luxusní letovisko pro 20 000 lidí. Kdo sem však bude jezdit?

    Severní Korea slavnostně otevřela nové plážové letovisko Wonsan-Kalma, které má pojmout až 20 000 lidí. Státní média hovoří o „národní chloubě“ a úspěchu Kim Čong-una. Zatím ale není jasné, kdo sem vlastně bude jezdit.
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama