Více
    24.1 C
    Czech
    Neděle 5. května 2024

    V těchto evropských městech funguje bezplatná veřejná doprava

    Montpellier v jižní Francii se chystá zavést bezplatnou veřejnou dopravu. Stane se největší francouzskou metropolí, která bude mít tento lákavý systém. Funguje však i v některých dalších evropských městech. Která to jsou?

    Obyvatelé města Montpellier budou moci od konce letošního roku využívat bezplatnou jízdenku po městské autobusové a tramvajové síti. Cílem projektu je snížit emise, znečištění a zlepšit dostupnost pro obyvatele města.

    „Zavedením bezplatné dopravy jsme odvážní v přijímání velké míry sociální spravedlnosti a pokroku, který pracuje na ekologické transformaci,“ napsal na Twitteru starosta Montpellier Michaël Delafosse.

    Montpellier experimentuje s bezplatnou dopravou o víkendech od září 2020. V roce 2021 ji rozšířil na všední dny pro mladší 18 let a starší 65 let. Další rozšíření systému je součástí investice města ve výši 150 milionů EUR na mobilitu s nulovými emisemi uhlíku, která zahrnuje také investice do cyklostezek a vytvoření zóny s nízkými emisemi.

    Kde jinde je ve Francii doprava zdarma?

    Montpellier zdaleka není průkopníkem. Ve skutečnosti francouzská města zavádějí taková schémata od decentralizace řízení dopravy v zemi v roce 2015. Většina z nich však má méně než 150 000 obyvatel.

    Dunkerque je s téměř 200 000 obyvateli největším městem, které dosud bezplatnou dopravu přijalo. Po zavedení bezplatných autobusových linek v roce 2018 se počet cestujících zvýšil v průměru o 85 procent. Program je financován malým zvýšením daně z plateb za mobilitu, která je vybírána od veřejných a soukromých společností ve Francii s více než 10 zaměstnanci.

    Celkem má podobné schéma 39 území ve Francii, včetně předměstí Marseille Aubagne, přístavního města Calais a západní obce Niort. Montpellier bude dosud největším městem, které takový systém přijme.

    Jaké jsou výhody a nevýhody bezplatné dopravy

    Zastánci říkají, že programy bezplatné dopravy snižují používání automobilů (a tím i znečištění a emise), přitahují lidi do center měst, zvyšují kupní sílu a demokratizují přístup k dopravě.

    Někteří se však obávají, že by to mohlo odrazovat od investic a rozvoje v odvětví dopravy a že by náklady mohly padnout na daňové poplatníky. Zvýšená poptávka vyvolaná cestováním bez jízdenek může také zvýšit kapacitu v rušných městských oblastech, zatímco podobné systémy v Evropě ne vždy dokázaly snížit používání automobilů.

    Mohlo by k zavedení bezplatné dopravy dojít i v Paříži?

    Tento koncept podle serveru Euronews není snadné replikovat v největším francouzském městě Paříži, které více spoléhá na příjmy z přepravních jízdenek. Pro některé středně velké obce představuje prodej jízdenek podle Vie-publique pouhých 10 procent financování dopravy. Ve velkých městských oblastech, jako je Paříž, Lyon a Marseille, se pohybuje od 25 do 40 procent.

    Tato města budou spíše nadále volit částečný bezplatný přístup k dopravě zaměřený na nižší příjmové skupiny, jako jsou mladí lidé, senioři a nezaměstnaní. Například ve francouzském hlavním městě byla v roce 2020 zavedena bezplatná doprava pro mladší 18 let, aby pomohla studentům vrátit se do školy. Nantes zavedlo bezplatné víkendové cestování v roce 2021. A v roce 2021 region Occitane v jižní Francii zkušebně nabídl 30 bezplatných jízd vlakem měsíčně pro osoby ve věku 18 až 26 let.

    Které další evropské země nabízejí dopravu zdarma

    Dvě evropské země vynikají svými průkopnickými systémy bezplatné dopravy. Estonské hlavní město Tallin zavedlo bezplatnou veřejnou dopravu v roce 2013. V roce 2020 se Lucembursko stalo první zemí na světě, která zrušila jízdné na veškerou veřejnou dopravu.

    Španělsko experimentuje s bezplatnými jízdenkami na vlaky na krátké a střední vzdálenosti v režimu, který platí do konce letošního roku. Jeho cílem je snížit dopad krize životních nákladů a zároveň snížit emise CO2.

    Německo zavedlo podobné opatření od června do srpna loňského roku se zvýhodněnou celostátní jízdenkou na MHD. Cestujícím umožnilo neomezené využívání místních a regionálních služeb za pouhých 9 EUR měsíčně.

    Francie a Německo společně rozdají letos v létě mladým lidem 60 000 bezplatných jízdenek na vlak, aby podpořily kulturní výměnu. Více než 50 měst a obcí v Evropě nyní zavedlo bezplatnou veřejnou dopravu, přičemž jako hlavní motivaci uvedlo klimatické ambice a sociální rovnost.

    Sledujte nás na sítích

    Můžete si svůj Ploom vzít do letadla? Kam patří zařízení na zahřívání tabáku během letu?

    „Připoutejte se, prosím, za chvíli odlétáme. Upozorňujeme, že tento let je nekuřácký.“ S podobnými upozorněními se pasažéři na palubách letadel setkávají již od devadesátých let 20. století. Jak je to ale se zařízením na zahřívaný tabák?

    5 nejkrásnějších hradů v Portugalsku

    Portugalské hrady rozeseté po zelených loukách a skalnatých kopcích tvoří malou, ale důležitou součást rozsáhlého historického dědictví země. Toto jsou nejkrásnější a nejkouzelnější hrady v Portugalsku.

    Afghánistán jako nová turistická destinace? Studenti cestovního ruchu se učí, jak jednat s cizinkami

    Institut vedený Talibanem školí odborníky na cestovní ruch a pohostinství, aby přilákali do Afghánistánu návštěvníky. Jeho debutovou skupinu studentů tvoří přibližně 30 mužů, kteří se vzdělávají v jedné z kábulských učeben.

    Můžete si svůj Ploom vzít do letadla? Kam patří zařízení na zahřívání tabáku během letu?

    „Připoutejte se, prosím, za chvíli odlétáme. Upozorňujeme, že tento let je nekuřácký.“ S podobnými upozorněními se pasažéři na palubách letadel setkávají již od devadesátých let 20. století. Jak je to ale se zařízením na zahřívaný tabák?

    5 nejkrásnějších hradů v Portugalsku

    Portugalské hrady rozeseté po zelených loukách a skalnatých kopcích tvoří malou, ale důležitou součást rozsáhlého historického dědictví země. Toto jsou nejkrásnější a nejkouzelnější hrady v Portugalsku.

    Afghánistán jako nová turistická destinace? Studenti cestovního ruchu se učí, jak jednat s cizinkami

    Institut vedený Talibanem školí odborníky na cestovní ruch a pohostinství, aby přilákali do Afghánistánu návštěvníky. Jeho debutovou skupinu studentů tvoří přibližně 30 mužů, kteří se vzdělávají v jedné z kábulských učeben.