Evropa se dočká dalšího nočního spoje. Švýcarské spolkové dráhy SBB plánují spustit přímý vlak z Basileje přes Dánsko až do švédského Malmö. Pokud projekt schválí parlament, první vlak vyjede 15. dubna 2026.
Služba nazvaná EuroNight „Aurora“ má jezdit třikrát týdně v každém směru. Spoj má být důkazem, že „klimaticky šetrné cestování do severní Evropy je dostupnější než kdy dřív“. Vlak zvládne 1 400 kilometrů dlouhou trasu za zhruba 16 hodin.
This new night train will travel 1,400km from Switzerland to Sweden https://t.co/kGbZjou3D3
— Euronews Travel (@euronewstravel) October 31, 2025
Cesta z Basileje do Malmö
Noční vlak vyrazí z Basileje vždy ve středu, pátek a neděli v 17:35. Do Malmö dorazí následující den v 9:35. Naopak z Malmö odjede v pondělí, čtvrtek a sobotu večer a do Švýcarska dorazí po půl jedenácté dopoledne.
Trasa povede přes Freiburg, Karlsruhe, Mannheim, Frankfurt, Hamburk a dánská města Padborg, Kolding, Odense, Høje Taastrup a letiště Kodaň. Kvůli jízdnímu řádu vlak nezastaví v centru Kodaně, kam se ale cestující dostanou městskou dráhou S-Bahn za patnáct minut.
Komfort i udržitelnost
Souprava nabídne zhruba 350 míst v lůžkových, lehátkových i sedacích vozech. Chybět nebude ani jídelní vůz a bezbariérové kupé. Lůžkové vozy mají klasická třílůžková kupé, lehátkové oddíly jsou čtyř- a šestilůžkové. Na palubě budou toalety i sprchy.
O provoz se postará SBB ve spolupráci s německým dopravcem RDC Deutschland, který už zajišťuje spoje z Curychu a Basileje do Amsterdamu. Rakouské ÖBB se tentokrát projektu neúčastní.
Návrat nočních vlaků
Prodej jízdenek začne 4. listopadu 2025. Budou dostupné přes aplikaci SBB Mobile, web sbb.ch nebo v pokladnách. Ceny se mají pohybovat na úrovni stávajících nočních linek a budou záviset na třídě, podmínkách zrušení rezervace a poptávce.
Provoz vlaku závisí na finanční podpoře státu. Federální úřad dopravy už vyčlenil 47 milionů franků do roku 2030 v rámci zákona o snižování emisí CO₂, který má pomoci snížit emise na polovinu během pěti let. Parlament však musí dotaci teprve potvrdit.
Pokud by schválení neprošlo, SBB plánuje vrátit peníze za už prodané jízdenky. V opačném případě by vlak měl jezdit minimálně pět let a stát se symbolem návratu noční železniční dopravy napříč Evropou.

