Francouzské Cannes omezí od ledna 2026 kotvení velkým výletním lodím. Do přístavu už nebudou smět plavidla s kapacitou nad 1000 cestujících. Důvod? Snížení dopadů masového turismu na město a jeho obyvatele.
Opatření doplní další pravidla. Lodě s více než 1000 pasažéry zakotví dál od pobřeží a návštěvníci budou do města dopraveni menšími čluny. Zároveň bude platit denní limit 6000 výletních turistů, kteří mohou v Cannes vystoupit.
Podle města má jít o zásadní regulaci. Cílem je, aby byl turistický ruch méně početný, méně znečišťující a estetičtější. Starosta David Lisnard dodal: „Nejde o zákaz, ale o regulaci, organizaci a stanovení pravidel.“
Francouzská Riviéra přitvrzuje. A pak zase couvá
Cannes není na Riviéře první. Už dříve se o omezování plaveb pokusily Nice a Villefranche-sur-Mer. V Nice starosta Estrosi nejprve oznámil zákaz lodí s více než 900 pasažéry, ale po kritice podnikatelů a námořních svazů záměr zmírnil.
Nový návrh počítá s kompromisem, že do zátoky u Villefranche bude moci ročně připlout 65 větších lodí, ale maximálně jedna denně. Do samotného Nice budou smět jen plavidla s méně než 450 lidmi na palubě. „Plovoucí budovy ne,“ zněl původně Estrosiho výrok.
Trend se šíří Evropou
Omezování výletních lodí se stává evropským trendem. Benátky zakázaly megaplavidla už v roce 2021. V Barceloně platí od října 2023 zákaz vplouvání do centra města. Lodě tam musí kotvit na terminálu na jih od města.
Amsterdam připravuje přesun terminálu mimo centrum. Od roku 2026 smí do města jen 100 velkých lodí ročně. V roce 2035 už budou zastavovat 25 kilometrů od centra, kde právě vzniká nový přístav.
Turismus pod tlakem
Letní sezóna 2025 začala v Evropě ve znamení protestů proti nadměrnému turismu. Lidé demonstrovali v Barceloně, Lisabonu, Neapoli i Palermu. Kritika míří jak na hluk, tak na znečištění a dopady na každodenní život místních.
Napětí přiživila i pompézní svatba Jeffa Bezose v Benátkách, na kterou připlula flotila superjacht. Místní aktivisté upozornili, že slavná svatba obešla pravidla, která mají chránit město.
Velké lodě se tak v Evropě stále častěji stávají symbolem problému. A města na něj reagují někdy rázně, jindy opatrně, ale většinou s vědomím, že změna je nevyhnutelná.