Na jihozápadním okraji Budapešti stojí letiště Budaörs. Architektonický klenot, kde jako by se zastavil čas. Provoz tu běží od roku 1937 a hlavní budova v čistém stylu Bauhaus dodnes připomíná doby, kdy Maďarsko snilo o místě na mapě světového letectví.
Když se terminálem prodírá ranní světlo skrz prosklenou střechu, kreslí na zemi ostré geometrické stíny. Původní návrh vítězů soutěže Virgil Bierbauera a László Králika se dodnes pyšní křivkami, kruhovým vestibulem a logickým rozvržením, které tehdy předběhlo dobu. Budova je chráněná a každá oprava vyžaduje speciální péči. „Každý den tu člověk vstupuje do historie,“ říká současná šéfka letiště Eszter Molnár.
Z mezinárodního centra k leteckému hřišti
Budaörs byl první mezinárodní letiště v Maďarsku a svého času měl největší hangár v Evropě. Díky blízkosti železnice a centra Budapešti šlo o strategické místo. Jenže po druhé světové válce už nestačil kapacitně. Mezinárodní doprava se přesunula na nové letiště F. Liszta a Budaörs se přeorientoval.
Dnes je jedním z nejrušnějších malých letišť v zemi. Létají sem hlavně hobby piloti a soukromá letadla z celé Evropy. „Přilétají z Německa, Nizozemska, Francie, stráví tu noc a letí dál,“ říká Molnár.
A landmark in Hungary’s aviation history, Budaörs was once home to Europe’s largest hangar.
— alona castro strak (@castrostrak) June 30, 2025
The airport’s location, near the city center and a railway line, made it an ideal choice — until it wasn’t.
As demand for air travel grew, Budaörs tohttps://girl-usa-erf3.blogspot.com/HD pic.twitter.com/EjOALwMJi1
FlyCoop a závody na Hungaroringu
Hlavním hráčem je firma FlyCoop. Začínala v 90. letech se zemědělskými letadly, dnes má přes 40 strojů a nabízí vyhlídkové lety, letecké taxi i výcvik na letadla i vrtulníky. Během závodů Formule 1 u Hungaroringu zajišťuje vrtulníkové transfery.
Kdo se chce stát pilotem, může tu absolvovat kompletní výcvik až po komerční licenci. A kdo chce jen výlet, může si vybrat let nad Budapeští, Dunajem nebo třeba Balatonem.
Křídla minulosti
Letiště ale není jen o současnosti. Nadace Goldtimer tu provozuje sbírku historických letadel včetně jediného létajícího Lisunovu Li-2 z roku 1949. Od dubna do října se s ním dá proletět za symbolický poplatek. Víkendové lety často doprovází menší akce nebo charitativní sbírky.
„Tahle letadla potřebují neustálou péči, často se musí kompletně přestavět,“ říká Molnár. Nadace je opravuje tak, aby zůstala provozuschopná a letecké dědictví tak skutečně žije.
Kulisy pro Madonnu i elektroniku
Areál slouží i jako místo pro kulturní akce. Objevil se ve filmu Evita, hostí hudební festivaly nebo firemní večírky. Nedávno se tu konal elektronický festival House Picnic. Návštěvníci tančili a pak si objednali let nad městem.
Podle Eszter je právě spojení uvolněné atmosféry a letectví to, co sem lidi táhne. „Přijdou na akci, zjistí, že si můžou zaletět, a jdou do toho.“ Na letišti panuje přátelská nálada, letectví tu není jen provoz, ale styl života.
Místo, které nechce zaniknout
Budaörs není muzeum, ale živé místo. Zaměstnanci i nadšenci ho udržují při životě, i když budova chátrá a čeká na odborné opravy. „Chceme, aby to tu zůstalo zachované a v provozu, a ne jen pomalu chátralo.“, říká Molnár.
Ať už sem člověk přijde obdivovat architekturu, proletět se, nebo jen pozorovat letadla, čeká ho zážitek. Letiště Budaörs možná ztratilo svůj mezinárodní význam, ale jeho duše zůstává ve vzduchu.