Více
    16.9 C
    Czech
    Neděle 13. července 2025

    Nová vlaková trasa spojí od roku 2026 Prahu, Berlín a Kodaň

    Od května 2026 se cestovatelé dostanou přímým vlakem z Prahy přes Berlín až do Kodaně. Poprvé po deseti letech. Společně na tom pracují České dráhy (ČD), německá Deutsche Bahn (DB) a dánská DSB.

    Odhalte tajemství: Proč šikmá věž v Pise nespadne

    Díky docela působivé konstrukční chybě je šikmá věž v Pise jednou z nejznámějších italských památek. Jak je možné, že se nezřítí?

    Reklama

    Románská zvonice, odkloněná od vertikály o 3,9 stupně, je horizontálně posunuta o téměř čtyři metry a má jednu stranu vyšší než druhou. Její nejistá poloha dlouho fascinovala inženýry a vědce, kteří nebyli schopni přesně vysvětlit, jak je možné, že věž zůstává stát. Obzvláště poté, co oblast zasáhla v průběhu staletí řada silných zemětřesení.

    Nakláněla se čím dál více, i přes snahy inženýrů

    Stavba věže začala v roce 1173, ale po postupu prací do druhého patra v roce 1178 již začala stagnovat. Krátce poté byla republika Pisa zaneprázdněna bojem proti Janovu, Lucce a Florencii, takže stavba ustala úplně. Někteří odborníci se nyní domnívají, že bez této pauzy, která umožnila usazení půdy, by se věž téměř jistě převrátila.

    Když stavitelé nakonec dokončili třetí patro, věž se naklonila o 0,2 stupně severozápadně. Bylo vynaloženo značné úsilí o nápravu náklonu a jak konstrukce rostla do výšky, věž se nakonec naklonila o jeden stupeň na jih.

    Stavba věže pokračovala, stejně jako její naklánění. Inženýři se pokusili čelit náklonu zvýšením horních pater na jedné straně, ale dodatečná hmotnost způsobila pouze další propadnutí základů. S přístavbou zvonice v roce 1372 byla stavba konečně dokončena.

    Aby inženýři napravili naklonění a snížili riziko zhroucení, vyzkoušeli řadu triků, včetně přidání olověných protizávaží k základně a umístění lešení na nejslabší části věže. Do 90. let však náklon dosáhl 5,5 stupně.

    Jak dokázala přežít?

    Při restaurátorských pracích prováděných v letech 1990 až 2001 byly odkopány základy na severní straně a sklon byl snížen o půl stupně. V roce 2008 vědci oznámili, že se pohyb konečně zastavil a očekává se, že věž, nyní nakloněná o pouhých 3,9 stupně, zůstane na místě nejméně 200 let.

    Proč tedy věž zůstala stát celé ty roky, vzhledem ke své nejisté poloze? Jak dokázala přežít, nepoškozená, nejméně čtyři silná zemětřesení v regionu od roku 1280?

    Nová studie zjistila, že odolnost věže je způsobena fenoménem známým jako dynamická interakce mezi půdou a strukturou (DSSI). Studie se zúčastnil profesor George Mylonakis z katedry stavebního inženýrství na univerzitě v Bristolu. O šikmé věži v Pise prohlásil: „Ironií je, že stejná půda, která způsobila nestabilitu, náklon a přivedla věž na pokraj kolapsu, se zasloužila o to, že jí pomohla přežít tyto seismické události“.

    Jinými slovy, výška a tuhost věže v kombinaci s měkkostí půdy znamená, že konstrukce je během zemětřesení chráněna. Jednoduše při otřesech nevibruje. Podle vědců je ve skutečnosti držitelem světového rekordu v efektech DSSI. Podle všech dosavadních průzkumů se zdá, že věž je v bezpečí i pro nadcházející roky.

    Reklama
    Reklama

    Sledujte nás na sítích

    Zapomenuté letiště u Budapešti ožívá díky malým letadlům a velké vášni

    Na jihozápadním okraji Budapešti stojí letiště Budaörs. Architektonický klenot, kde jako by se zastavil čas. Provoz tu běží od roku 1937 a hlavní budova v čistém stylu Bauhaus dodnes připomíná doby, kdy Maďarsko snilo o místě na mapě světového letectví.

    Nová vlaková trasa spojí od roku 2026 Prahu, Berlín a Kodaň

    Od května 2026 se cestovatelé dostanou přímým vlakem z Prahy přes Berlín až do Kodaně. Poprvé po deseti letech. Společně na tom pracují České dráhy (ČD), německá Deutsche Bahn (DB) a dánská DSB.

    Plavba po Nilu je nejpohodlnější cestou k egyptským pokladům

    Pro první návštěvu Egypta může být plavba po Nilu překvapivě ideální volba. Místo chaosu horkých autobusů nebo riskantních pokusů o samostatné cestování nabízí říční loď klid, pohodlí i dávku dobrodružství. A především, odemyká poklady starověkého Egypta bez zbytečného stresu.

    Nejlepší gruzínská jídla a místa, kde si je dát v Tbilisi

    Gruzínská metropole Tbilisi zažívá gastronomický boom. Jídlo tu není jen potěšením, ale také způsobem, jak uchovávat svou identitu. A vzdorovat minulosti. Kombinace vůní, chutí a tradic tu tvoří kulisu pro příběhy.

    V Kodani můžete platit dobrými skutky

    V dánské metropoli si letos přes léto opět můžete „zaplatit“ za zážitek tím, že uděláte něco dobrého pro životní prostředí. Kodaňský program CopenPay odměňuje návštěvníky, kteří se chovají udržitelně. Třeba jezdí na kole, sbírají odpadky nebo přijeli vlakem místo letadla.

    Thajsko znovu kriminalizuje konopí. Miliardový byznys se otřásá v základech

    Thajsko výrazně mění kurz. Tři roky po dekriminalizaci konopí vláda přistupuje k ostrému zpřísnění pravidel a míří zpět k jeho zařazení mezi zakázané látky. Nad miliardovým byznysem, který měl ambici změnit podobu thajského zemědělství i turismu, se stahují mračna.

    Chystáte se do Turecka či Řecka? Jak se připravit na letní požáry

    Lesní požáry na jihu Evropy jsou bohužel realitou každého léta. Tentokrát jsou však mimořádně silné. Vedra lámou rekordy, vítr sílí a půda je vyprahlá na troud. Plameny se valí Tureckem, Řeckem i částmi Francie, evakuace zasáhla tisíce lidí. Co čeká turisty, mířící do těchto zemí na dovolenou?

    Severní Korea otevřela luxusní letovisko pro 20 000 lidí. Kdo sem však bude jezdit?

    Severní Korea slavnostně otevřela nové plážové letovisko Wonsan-Kalma, které má pojmout až 20 000 lidí. Státní média hovoří o „národní chloubě“ a úspěchu Kim Čong-una. Zatím ale není jasné, kdo sem vlastně bude jezdit.

    Objevte 5 málo známých francouzských ostrovů ve Středozemním moři

    Francouzské středomořské pobřeží nabízí víc než jen známá letoviska. Kousek od pevniny čekají malé ostrovy s křišťálově čistou vodou, borovicemi a prázdnými plážemi. Bez davů, zato s atmosférou jako z pohlednice.

    Zapomenuté letiště u Budapešti ožívá díky malým letadlům a velké vášni

    Na jihozápadním okraji Budapešti stojí letiště Budaörs. Architektonický klenot, kde jako by se zastavil čas. Provoz tu běží od roku 1937 a hlavní budova v čistém stylu Bauhaus dodnes připomíná doby, kdy Maďarsko snilo o místě na mapě světového letectví.

    Nová vlaková trasa spojí od roku 2026 Prahu, Berlín a Kodaň

    Od května 2026 se cestovatelé dostanou přímým vlakem z Prahy přes Berlín až do Kodaně. Poprvé po deseti letech. Společně na tom pracují České dráhy (ČD), německá Deutsche Bahn (DB) a dánská DSB.

    Plavba po Nilu je nejpohodlnější cestou k egyptským pokladům

    Pro první návštěvu Egypta může být plavba po Nilu překvapivě ideální volba. Místo chaosu horkých autobusů nebo riskantních pokusů o samostatné cestování nabízí říční loď klid, pohodlí i dávku dobrodružství. A především, odemyká poklady starověkého Egypta bez zbytečného stresu.

    Nejlepší gruzínská jídla a místa, kde si je dát v Tbilisi

    Gruzínská metropole Tbilisi zažívá gastronomický boom. Jídlo tu není jen potěšením, ale také způsobem, jak uchovávat svou identitu. A vzdorovat minulosti. Kombinace vůní, chutí a tradic tu tvoří kulisu pro příběhy.

    V Kodani můžete platit dobrými skutky

    V dánské metropoli si letos přes léto opět můžete „zaplatit“ za zážitek tím, že uděláte něco dobrého pro životní prostředí. Kodaňský program CopenPay odměňuje návštěvníky, kteří se chovají udržitelně. Třeba jezdí na kole, sbírají odpadky nebo přijeli vlakem místo letadla.

    Thajsko znovu kriminalizuje konopí. Miliardový byznys se otřásá v základech

    Thajsko výrazně mění kurz. Tři roky po dekriminalizaci konopí vláda přistupuje k ostrému zpřísnění pravidel a míří zpět k jeho zařazení mezi zakázané látky. Nad miliardovým byznysem, který měl ambici změnit podobu thajského zemědělství i turismu, se stahují mračna.

    Chystáte se do Turecka či Řecka? Jak se připravit na letní požáry

    Lesní požáry na jihu Evropy jsou bohužel realitou každého léta. Tentokrát jsou však mimořádně silné. Vedra lámou rekordy, vítr sílí a půda je vyprahlá na troud. Plameny se valí Tureckem, Řeckem i částmi Francie, evakuace zasáhla tisíce lidí. Co čeká turisty, mířící do těchto zemí na dovolenou?

    Severní Korea otevřela luxusní letovisko pro 20 000 lidí. Kdo sem však bude jezdit?

    Severní Korea slavnostně otevřela nové plážové letovisko Wonsan-Kalma, které má pojmout až 20 000 lidí. Státní média hovoří o „národní chloubě“ a úspěchu Kim Čong-una. Zatím ale není jasné, kdo sem vlastně bude jezdit.

    Objevte 5 málo známých francouzských ostrovů ve Středozemním moři

    Francouzské středomořské pobřeží nabízí víc než jen známá letoviska. Kousek od pevniny čekají malé ostrovy s křišťálově čistou vodou, borovicemi a prázdnými plážemi. Bez davů, zato s atmosférou jako z pohlednice.
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama