Více
    8.6 C
    Czech
    Úterý 16. dubna 2024

    Jsou levné letenky minulostí? Proč je váš letní výlet tak drahý

    Ceny letenek v Evropě i mimo ni prudce stoupají a mnoho z nás si klade otázku, zda doba levných letenek skončila. Odpověď se pokusil přinést server Euronews.

    Zdražováním jsou postiženy jak dlouhé, tak krátké trasy. Ceny letenek ve Francii vyskočily o 23,6 procenta oproti loňskému roku. Ceny mezinárodních letů z Velké Británie vzrostly podle rezervačního webu Kayak oproti loňskému roku zhruba o 18 procent.

    „Stále existuje velká zadržovaná poptávka po cestování, která se vrací po pandemii,“ vysvětluje manažer Kayak pro Spojené království Evan Day. „A tato poptávka, v kombinaci s rostoucí inflací a vysokými náklady na palivo, udržuje ceny letů vysoko.“

    Co stojí za prudkým nárůstem cen letenek?

    Po ruské invazi na Ukrajinu spustily sankce na dovoz paliv cenovou spirálu. „Kvůli 71procentnímu meziročnímu nárůstu cen ropy se naše průměrné ceny letenek zvýšily o 31 procent,“ řekl agentuře AFP generální ředitel Easyjet Johan Lundgren. Palivo představuje asi 30 procent nákladů dopravců.

    K tomuto jevu přispěl i prudký nárůst nákladů na údržbu související s nedostatkem určitých kovů a narušenými dodavatelskými řetězci, říká Marc Rochet, šéf francouzských společností Air Caraïbes a French Bee. Zmiňuje také dopady růstu mezd v leteckém sektoru.

    Navzdory zvýšení cen a inflaci, která také tlačí na spotřebitelské peněženky, nedochází k poklesu poptávky po letech.

    Poptávka převyšuje dostupnost

    Navzdory zmírnění omezení a otevření světa v loňském roce způsobily stávky a zrušení mnoha dlouho očekávaných výletů chaos. To ještě více podpořilo potlačovanou touhu po cestování.

    Některá letiště, jako je amsterdamský Schiphol a londýnské Heathrow, zavedla omezení pro cestující, aby snížila dopad nedostatku personálu. To donutilo aerolinky zkrátit své letové řády.

    Letecké společnosti jako Flybe a Flyr zkrachovaly, zatímco jiné čelí finančním potížím po letech lockdownů kvůli pandemii covid-19. To zpomalilo růst, zabránilo jejich návratu k plné kapacitě a způsobilo, že zoufale potřebují peníze navíc.

    Vzhledem k menšímu počtu sedadel ve srovnání s obdobím před pandemií poptávka převyšuje nabídku. A jak si práce na dálku zachovává po pandemii oblibu, pracovní cesty se nevrátily – což znamená větší závislost na příjmech z běžných letenek v economy class.

    Airbus a Boeing přitom mají potíže s včasným dodáním nových letadel. Leteckým společnostem tak letos zůstane méně letadel, než se očekávalo. Generální ředitel Boeingu na schůzce počátkem tohoto měsíce uvedl, že zpoždění ve výrobě bude mít letos v létě za následek o zhruba 9 000 sedadel méně, což může aerolinky donutit ke snížení počtu letů a tras.

    Zůstanou už letenky drahé?

    Podle serveru Euronews existují signály, že letecké společnosti se postupně začínají vzpamatovávat z pandemie. Podle Pascala Fabreho, specialisty na tuto oblast z finanční poradenské firmy AlixPartners, je letecký sektor „ve velmi dobré kondici, v plném oživení“.

    V tomto kontextu rostoucích cen mnoho leteckých společností „dosáhlo v roce 2022 vyššího obratu než před krizí, i když kapacita zůstává nízká,“ poznamenává.

    To je případ společnosti Air France-KLM, která začátkem tohoto měsíce oznámila, že „plně uhradila“ pomoc poskytnutou francouzským státem, aby jí umožnila přežít období covidu.

    Ceny pohonných hmot však zůstávají vysoké a letos v létě hrozí riziko dalších stávek. Generální ředitel Eurowings Jens Bischof podle zprávy německé mediální skupiny Funke říká, že očekává další nárůst cen letů kvůli rostoucím nákladům na palivo, personál a letiště.

    „Létat za cenu taxi už není možné,“ řekl Bischof Funke. Předpověděl, že lety budou letos v hlavní sezóně zhruba o 20 procent dražší než v roce 2022.

    Vzhledem k tomu, že EU zavádí stále přísnější právní předpisy ke snížení emisí z létání, provozovatelé letadel budou možná muset investovat do efektivnějších letadel. Budou také povinni nakupovat emisní povolenky, aby kompenzovali svou uhlíkovou stopu. Náklady na to by mohly v budoucnu vést k dalšímu zvýšení cen letenek.

    Sledujte nás na sítích

    Největší evropské destinace pro „konopnou turistiku“

    Konopí je ve skutečnosti v řadě evropských zemí legální. Většinou je však k dispozici pouze pro lékařské použití nebo je dekriminalizováno pro osobní potřebu. Které země jsou známé pro tzv. „konopnou turistiku“?

    „Jděte do pr*ele domů“: Málaga bojuje proti turistům samolepkami

    Na pobřeží Costa de Sol a do Málagy, jedné z nejoblíbenějších destinací v Evropě, každoročně přijíždějí miliony turistů. Místní obyvatelé už říkají dost. Jsou rostoucím přílivem turistů frustrováni a nyní své pocity vyjadřují nekompromisně.

    Benátky severu: Jak strávit víkend v belgických Bruggách

    Benátky severu, město labutí, vrcholné středověké město. Už z množství přezdívek Brugg vyplývá, jak moc toto město s vodními kanály a historickým centrem oslovuje představivost.

    Barcelona od dubna zvýšila turistickou daň. Kolik budete muset platit?

    Od 1. dubna se turistická daň v Barceloně opět zvýšila. Od roku 2012 se v této turisticky oblíbené lokalitě k celoregionální turistické dani přidává další poplatek. Kolik to bude nyní?

    Největší evropské destinace pro „konopnou turistiku“

    Konopí je ve skutečnosti v řadě evropských zemí legální. Většinou je však k dispozici pouze pro lékařské použití nebo je dekriminalizováno pro osobní potřebu. Které země jsou známé pro tzv. „konopnou turistiku“?

    „Jděte do pr*ele domů“: Málaga bojuje proti turistům samolepkami

    Na pobřeží Costa de Sol a do Málagy, jedné z nejoblíbenějších destinací v Evropě, každoročně přijíždějí miliony turistů. Místní obyvatelé už říkají dost. Jsou rostoucím přílivem turistů frustrováni a nyní své pocity vyjadřují nekompromisně.

    Benátky severu: Jak strávit víkend v belgických Bruggách

    Benátky severu, město labutí, vrcholné středověké město. Už z množství přezdívek Brugg vyplývá, jak moc toto město s vodními kanály a historickým centrem oslovuje představivost.

    Barcelona od dubna zvýšila turistickou daň. Kolik budete muset platit?

    Od 1. dubna se turistická daň v Barceloně opět zvýšila. Od roku 2012 se v této turisticky oblíbené lokalitě k celoregionální turistické dani přidává další poplatek. Kolik to bude nyní?