Vlaky na trase mezi Římem a Neapolí teď umí něco, co donedávna zvládaly jen v Japonsku. Samy se zastaví, když pod zemí začnou první otřesy. Italská železnice tak udělala výrazný krok vpřed v oblasti bezpečnosti.
Od května funguje na této frekventované vysokorychlostní lince nový varovný systém před zemětřesením. Technologie vychází z japonského modelu a kombinuje sítě čidel s umělou inteligencí. V praxi to vypadá tak, že akcelerometry podél trati zachytí první neškodné vlny zemětřesení, okamžitě pošlou data do centrálního systému a ten v případě potřeby automaticky zpomalí nebo úplně zastaví projíždějící vlaky.
#Italy's first rail #Earthquake Early Warning System debuts on Rome–Naples line, using #sensors to detect and halt trains.https://t.co/nOJ88FF66v
— Geography Education Resources 🇮🇪🇪🇺 (@GeoEduResources) July 15, 2025
Systém si prošel první ostrou zkouškou hned během prvních dvou týdnů provozu. Při otřesech o síle 4,4 stupně se vlaky mezi Římem a Neapolí samy zastavily. A to ještě dřív, než oblast zasáhly silnější vlny. Cestující si ničeho nevšimli a po bezpečnostní kontrole kolejí mohly soupravy bez problémů pokračovat dál.
Know-how z Japonska má najít širší využití
Na vývoji se podílela italská železniční společnost RFI, univerzita v Neapoli a japonský institut JR RTRI. Právě japonští experti vnesli do projektu know-how z jedné z nejvíc seismicky aktivních zemí světa, kde podobné technologie už roky spolehlivě chrání miliony cestujících.
Celý mechanismus je postavený na husté síti citlivých senzorů. Některé jsou na povrchu, jiné v podzemí. Všechna data proudí do centrálního uzlu přes optickou síť a software pak během zlomku vteřiny vyhodnotí, jestli je situace nebezpečná. Pokud ano, zasáhne okamžitě.
Trať Řím–Neapol je zatím první s tímto systémem, ale rozhodně ne poslední. V plánu je postupné rozšíření i na další vysokorychlostní a konvenční linky. Cílem je, aby celá železniční síť zvládla případná zemětřesení bez zbytečných výluk, a hlavně bez ohrožení cestujících.
Pro turisty to znamená jediné – klidnější cestu. Trať mezi dvěma ikonickými městy patří k nejvytíženějším v zemi a teď i k nejbezpečnějším.