Italská vláda definitivně schválila ambiciózní plán na výstavbu visutého mostu přes Messinskou úžinu, který propojí pevninskou Kalábrii se Sicílií. Stavba má být dokončena mezi lety 2032 a 2033 a po dokončení se stane nejdelším visutým mostem na světě.
Most má měřit 3,3 kilometru a stát mezi dvěma 400 metrů vysokými věžemi. Počítá se se třemi jízdními pruhy v každém směru a železniční tratí uprostřed. Cílem je nahradit současné trajekty a zkrátit dobu přejezdu zhruba na polovinu.
Premiérka Meloni označila projekt za investici do současnosti i budoucnosti a dodala: „Máme rádi těžké výzvy, když dávají smysl.“ Ministr dopravy Salvini, hlavní zastánce projektu, tvrdí, že díky mostu vznikne až 120 tisíc pracovních míst ročně a rozproudí ekonomiku chudých regionů jihu Itálie.
Kritici se obávají mafie, zemětřesení i sucha
Projekt ale provází ostrá kritika. Oblast patří k seismicky nejaktivnějším v Evropě a výstavba mostu má stát obrovské veřejné peníze. Poslanec Bonelli mluví o obřích vyhozených prostředcích. Starostka města Villa San Giovanni varuje, že její obec bude výstavbou silně zasažena a žádá více času na veřejné projednání.
K ekologickým dopadům patří i vysoká spotřeba vody během stavby. Opozice tvrdí, že v regionech, které trpí pravidelným suchem, je to nepřijatelné. Ekologické organizace podaly stížnost Evropské unii, projekt musí ještě projít schvalováním u italských i evropských úřadů.
Italy is constructing the WORLD’S LONGEST suspension bridge, connecting Sicily to the mainland.
— Satlantis: The Social Events App (@JoinSatlantis) October 14, 2025
A $15.5B engineering feat 2,000 years in the making. 🌉🇮🇹 pic.twitter.com/o0r3SXFbG5
Romantika pomalého trajektu může skončit
Dnes vozí vlaky na Sicílii speciální trajekty. Jízda je pomalá, ale malebná. Cestující během půlhodinového přejezdu vystupují z vlakových vozů a kochají se výhledem na moře a pobřeží. Tento zážitek může s mostem zmizet.
Historie projektu sahá až do starověku, ale vždy ztroskotal na financích, bezpečnosti nebo vlivu mafie. Tentokrát se vláda rozhodla most zařadit mezi vojenské výdaje, čímž by mohl částečně zapadat do požadavků NATO na obranný rozpočet.
Odpůrci projektu se ale nevzdávají. Místní komunity a ekologická hnutí plánují další protesty a právní kroky. Stavba století tak stále nemá vyhráno.