Cenově dostupné lety na Azory se mohou brzy stát vzácným zbožím. Ryanair oznámil, že od března 2026 ukončí všechny své linky na ostrovy, pokud Portugalsko a provozovatel letišť nezmění poplatky a daně. Turistická ekonomika regionu znejistěla.
Irská nízkonákladová aerolinka spojuje Azory celoročně s Londýnem, Bruselem, Lisabonem či Portem. Podle aktuálního oznámení chce všechny tyto trasy během několika měsíců zrušit. Firma mluví o šesti linkách a zhruba 400 tisících cestujících ročně, kteří by o levné spojení přišli.
Is this the greenest place on Earth?
— Travolax | Travel for Less (@travolax) November 8, 2025
— Azores, Portugalpic.twitter.com/Xrpu9CVILY
Spor o poplatky a „monopol“ na letištích
Ryanair viní z růstu nákladů především správce portugalských letišť ANA, který patří do francouzské skupiny Vinci. Tvrdí, že letištní poplatky v zemi vzrostly od roku 2020 až o 35 procent a že ANA „čelí nulové konkurenci“ a může zvyšovat ceny bez následků. Kritizuje také to, že podle něj neexistuje žádný plán, jak nízkonákladové spojení s Azory rozvíjet.
Aerolinie si stěžuje i na postcovidové zvýšení poplatků za řízení letového provozu o 120 procent a zavedení dvoueurové cestovní daně za každého pasažéra. Pod palbu kritiky se dostaly i takzvané environmentální daně, zejména systém emisních povolenek EU ETS, který zdražuje evropské lety, ale nevztahuje se na dálkové trasy mimo EU. Podle Ryanairu tyto kroky podkopávají konkurenceschopnost regionálních letišť.
Ostrovní ekonomika se bojí propadu
Na Azorách vyvolalo oznámení okamžitou paniku v sektoru krátkodobého ubytování. Asociace Azores Short-Term Rent (ALA) varuje, že případný odchod Ryanairu by tvrdě dopadl na místní apartmány a penziony. Její zástupce João Pinheiro připomíná, že většina hostů na ostrovy přilétá právě s touto aerolinkou a označuje ji za „aktivního partnera“ tamního ubytovacího byznysu. Dodává, že doufá spíše v nátlak na vládu než v definitivní konec letů.
Provozovatel letišť ANA i vláda v Lisabonu reagovaly překvapením. Tvrdí, že letištní taxy na azorských linkách patří k nejnižším v Evropě a že Ryanair navíc v minulosti získal desítky milionů eur na pobídkách. Regionální vláda Azor i centrální kabinet zároveň zdůrazňují, že s dopravcem vedou otevřený dialog a chtějí situaci řešit.
Nic není definitivní
Azory patří k nejrychleji rostoucím přírodním destinacím v Evropě a dosud těžily z levných letenek. Pokud Ryanair své plány naplní, cestující mohou čelit menší nabídce a vyšším cenám. Na ostrovy sice létají i další dopravci, včetně TAP, Iberie, Lufthansy, TUI či Transavie, žádná z těchto aerolinek ale zatím neohlásila rozšíření linek jako náhradu.
Prozatím jde pořád o hrozbu, ne o definitivní rozhodnutí. Odchod Ryanairu by přišel až v březnu 2026, takže na jednání ještě zbývá několik měsíců. Pro ostrovy, které jsou závislé na dostupném leteckém spojení, ale už teď visí ve vzduchu otázka, zda budou pro běžné cestovatele stále tak snadno dosažitelné jako dosud.

