Ryanair chtěl od listopadu provozovat téměř bezpapírové létání. Portugalský letecký regulátor mu však připomněl, že evropská pravidla mají přednost. A že cestující s potvrzenou rezervací mají nárok dostat se na palubu bez ohledu na to, jestli mají boarding pass v aplikaci.
Ryanair od 12. listopadu přijímá palubní lístky pouze v mobilní aplikaci. Cestující musí projít online check-inem a stáhnout si digitální verzi. Letecká společnost tvrdí, že papírové dokumenty uzná jen výjimečně, třeba když někdo nemá smartphone. Tato politika však narazila na odpor Portugalska, které upozorňuje na riziko porušování práv pasažérů.
Ryanair will no longer accept home-printed boarding passes from today – replaced by a digital boarding pass which you'll receive when you check in online.
— BBC Breakfast (@BBCBreakfast) November 12, 2025
Jon & Sarah looked at the issue on #BBCBreakfast with the help of travel expert Simon Calderhttps://t.co/rV3K2SM82k pic.twitter.com/JOt27Fhjp9
Regulatorní zásah přepisuje Ryanairem nastavená pravidla
Portugalská ANAC po analýze Ryanair informovala, že přepravce nesmí odmítnout nástup těm, kteří mají rezervaci a jsou odbavení, „protože nemají digitální palubní lístek“. Regulátor zároveň odmítl jakékoli povinné poplatky za vydání papírového dokumentu. Ryanair přitom tvrdí, že „neplánuje účtovat reissue fee, pokud už cestující prošel online check-inem“.
Portugalsko tak cestujícím poskytuje jistotu, že papírový lístek zůstává plnohodnotnou variantou. A že není potřeba zdůvodňovat ztracený telefon ani vybité baterie. ANAC dodává, že bude situaci nadále „monitorovat“, aby předešla překvapením u nástupní brány.
Mobilní palubní lístky mají své limity
Ryanair změnu prezentuje jako modernizaci i ekologické opatření. Digitální lístky mají zrychlit odbavení a omezit papír. I samotná společnost však připouští výjimky. Pokud si cestující check-in udělá, ale neprokáže palubní lístek v aplikaci, má dostat papírový dokument zdarma. Jedinou výjimkou jsou lety do Maroka, kde úřady vyžadují orazítkovaný papír. I tam ale ANAC trvá na tom, že v Portugalsku platí jeho pravidla.
Ryanair tak ukazuje, že digitalizace má limity. Potvrzuje to i samotný text podmínek, v němž stojí, že papírový lístek může být vystaven bez poplatku, pokud je splněný online check-in. Spor s Portugalskem tak odhaluje, jak nerovnoměrně se v Evropě digitalizace prosazuje.
Co říká Brusel a jak reagují ostatní aerolinky
Evropská komise připravuje reformu, která má výslovně garantovat možnost vybrat si mezi digitální a fyzickou verzí „bez příplatku“. Zákon ale začne platit až příští rok. Regulátoři proto zatím zasahují individuálně. Podle portugalské interpretace je odmítnutý nástup kvůli papíru už nyní ekvivalentem odepření přepravy.
Z porovnání s dalšími aerolinkami vyplývá, že Ryanair jde nejdál. TAP nadále nabízí bezplatné letištní odbavení. Vueling běžně přijímá domácí vytisknuté boarding passy. EasyJet si účtuje poplatky za walk-up check-in, ale papírovou verzi poskytne. Wizz Air vyžaduje PDF a pokutuje zapomenutý dokument, přesto však úplně nezakázal papír. Ryanair tak v praxi stojí na okraji toho, co je aktuálně v Evropě běžné.
Praktický návod pro cestující v Portugalsku
ANAC připomíná, že pasažéři mají mít jistotu, pokud prošli online check-inem. Vyplatí se uložit screenshot, případně stáhnout PDF. Cestující mohou kdykoli požádat o bezplatnou papírovou palubní vstupenku na letišti. Ten, kdo online odbavení vynechá, stále podléhá známému poplatku 55 eur. Pokud by personál odmítl nástup, ANAC doporučuje vyžádat si zprávu o incidentu a podat stížnost do 30 dnů.
Spor mezi Ryanairem a portugalským regulátorem ukazuje, že přechod na čistě digitální cestování nebude tak rychlý. Evropské předpisy směřují k větší digitalizaci, ale papír stále hraje roli záložního řešení. Portugalsko tak vysílá jasný signál: technologie urychlují cestování, ale nesmí narušit základní práva pasažérů.

