Rok 2026 přinese novou cestovatelskou éru. Lidé budou chtít cestovat tak, aby dovolená odpovídala jejich náladám, hodnotám a fantaziím. Cesty se promění v osobní příběhy, v nichž technologie, emoce i návraty k tradicím hrají hlavní roli.
Světové průzkumy, včetně rozsáhlé studie Booking.com mezi 29 tisíci lidmi ve 33 zemích, ukazují jasný směr. Cestování se stává zrcadlem osobnosti. Lidé touží po autentičnosti, ale také po zážitcích, které odpovídají tomu, kým jsou a co právě prožívají. Podle expertů se blíží „věk sebevyjádření“, kdy si každý sestaví dovolenou jako vlastní scénář.
Trendy, které přepíšou cestování
První výrazný trend míří k fantazii. Půlku cestovatelů lákají světy inspirované romantickými příběhy, kde se hranice mezi realitou a fikcí stírají. Lidé chtějí navštěvovat hrady, účastnit se tematických hostin nebo se nořit do rolí oblíbených postav. Další novinkou jsou humanoidní hotely. Dvě třetiny respondentů jsou připravené vyzkoušet ubytování, kde roboti vaří, uklízejí nebo hlídají spotřebu energie. Pohodlí tu získává technologickou tvář.
This is definitely one of the more interesting restaurant experiences I've had in China!
— Arnaud Bertrand (@RnaudBertrand) February 25, 2025
It's a place called "Hong Men Yu Yan" (literally "red door royal banquet") in Harbin, Heilongjiang province. And the concept is that you basically fully step back in imperial China,… pic.twitter.com/SUmeJV4RG1
Roste také touha prověřovat vztahy. Více než polovina cestujících plánuje vyrazit s někým blízkým, aby zjistili, jak jejich dynamika funguje mimo běžný režim. A objevují se i nové způsoby, jak si dovolenou přivézt domů. Lidé si pořizují kuchyňské náčiní či místní produkty, aby si „přenášeli chuť cesty“ do vlastního života.
Technologie mění cestování od silnic až po hvězdy
Sdílená auta zažívají obrovský boom. Většina cestovatelů je podporuje a spoléhá na to, že jim technologie navrhne trasu přes neobjevená místa. Cesta se tak mění v zážitek sám o sobě. Ještě zajímavější je vzestup kosmické inspirace. Třetina lidí by odložila dovolenou, pokud jim to doporučí astrolog. Měsíční fáze, solstice či retrográdní Merkur tak nově vstupují do plánování.
Podobný posun vidíme i u péče o tělo. Téměř tři čtvrtiny lidí uvádějí, že si chtějí dopřát „beauty stopover“ s chytrými zrcadly, diagnostikou pleti či světelnými scénami řízenými umělou inteligencí.
Návrat k přírodě, vzpomínkám i nové rituály
Příroda však stále zůstává bezpečným útočištěm. Lidé hledají klid v rybaření, pozorování ptáků či dlouhých túrách. Je to forma tichého odpojení od moderního světa a návratu k sobě. Zajímavý je i trend cestování za minulostí. Polovina cestujících touží znovu navštívit místa z dětství a díky moderním nástrojům znovu vytvořit staré rodinné fotografie.
Cestování se také stává osobním rituálem. Až 70 procent lidí vyráží slavit vlastní úspěchy, životní změny nebo malé soukromé milníky. Už nečekají na oficiální svátky. Dovolená se mění v odměnu, způsob sebepoznání i potvrzení vlastní hodnoty.
Set-jetting a pomalejší cestování
ABC News upozorňuje, že pokračuje trend nazývaný „set-jetting“. Lidé míří na místa, kde se natáčely seriály a filmy, a mění je na vlastní bucket list. Podle analytiků může tento fenomén v USA vyrůst v osmimiliardový byznys. Ještě silnějším trendem je ale pomalé cestování. Farmy, venkovské pobyty a pobyt v přírodě přitahují stále obrovský zájem. Cestovatelé chtějí sbírat vejce, krmit zvířata, vařit s místními kuchaři nebo se věnovat zahradě. Je to jednoduchý způsob, jak si odpočinout od měst a znovu najít základní rytmus života.

