Více
    23.8 C
    Czech
    Úterý 6. června 2023

    Výletní lodě: Eroze, znečištění ovzduší a nadměrná turistika vedou čím dál více měst k jejich zákazům

    Zhruba 4,8 milionu lidí ročně podnikne plavbu na výletní lodi. Před pandemií bylo toto číslo ještě vyšší, kolem 30 milionů cestujících. Ale výletní lodě to budou mít zdá se čím dál tím těžší.

    Jak se odvětví výletních lodí zotavuje z ničivých následků pandemie covid-19, mnoho přístavů, kde tyto lodě kotví, přehodnocuje jejich přítomnost. Někteří lidé dokonce doufají, že je úplně zakážou s odvoláním na ekologické, sociální a ekonomické obavy.

    Co se tedy děje v odvětví výletních lodí a proč se některé destinace loučí s těmito obřími plovoucími hotely?

    Evropská města se snaží omezit nadměrnou turistiku

    Během pandemie si evropská města potýkající se s nadměrnou turistikou vyzkoušela, jaký by mohl být život bez okružních plaveb. U některých to vyvolalo pokusy zakázat nebo omezit počet lodí, které vplouvají do těchto přístavů.

    V roce 2021 Benátky zastavily kotvení velkých výletních lodí v jejich historickém centru. Po poškození laguny hrozilo UNESCO, že město zařadí na seznam ohrožených, pokud nebudou lodě trvale zakázány.

    Tvrdí, že velké lodě způsobují znečištění a narušují základy města, které již trpí pravidelnými záplavami. Zákaz znamená, že velká výletní plavidla již nemohou vplout do benátského kanálu Giudecca, který vede na slavné náměstí svatého Marka.

    Pokusy zastavit velké lodě se objevily již dříve, přičemž předchozí legislativa byla zrušena. Tlak ale vzrostl, když v roce 2019 výletní parník narazil do přístavu v Benátkách a zranil pět lidí.

    Jiní by mohli brzy následovat

    Ada Colau, starostka Barcelony, nedávno prohlásila, že pokud bude v květnu znovu zvolena, omezí počet turistů z výletních lodí ve městě. Počet lidí vystupujících na pevninu může v hlavní sezóně dosáhnout až 200 tisíc měsíčně, nová opatření by ho mohla snížit na polovinu.

    „Čtyřicet procent výletních lodí se zastaví na čtyři hodiny. Neposkytují městu ekonomickou návratnost a tisíce lidí vystupují, vytvářejí velké problémy s mobilitou a pak odcházejí. Je to odvětví, které musíme omezit,“ řekla v únoru The Times.

    Barcelonu znepokojuje také znečištění. Město se podle loňské studie společnosti Transport & Environment umístilo jako nejhorší výletní přístav z hlediska znečištění ovzduší v Evropě.

    Starosta Marseille, největšího francouzského výletního přístavu, se také vyslovil proti tomuto odvětví. Tvrdí, že „dusí“ město znečištěným ovzduším. Amsterdam, Santorini a Dubrovník podle serveru Euronews také zpřísnily omezení pro výletní společnosti.

    Postpandemické odhalení o výletních lodích

    Nejde však o jev omezený na Evropu. Přístavy po celém světě se rozhodují, že nechtějí návrat k předpandemickému stavu.

    Přístav Monterey Bay v Kalifornii neviděl v době před covidem téměř žádné výletní lodě. Připlulo jich kolem sedmi až dvanácti ročně. Přesto letos v únoru město vyslalo výletním společnostem jasný signál, že si nepřeje, aby se vracely.

    Městská rada nemá pravomoc zakázat výletní lodě přímo. Místo toho Monterey odstranilo služby pro vylodění cestujících, což znamená, že provozovatelé výletních lodí by si sami museli najímat zaměstnance, aby odbavili cestující v přístavu města.

    „Doufám, že tento krok bude signálem průmyslu výletních lodí, že je naše město již nevítá,“ napsal ve zprávě radě městský manažer města Monterey Hans Uslar. Městská rada říká, že doufá, že ochrání pobřežní prostředí oblasti – jen jednu část více než 9000 kilometrů čtverečních národní mořské rezervace Monterey Bay National Marine Sanctuary.

    V listopadu se také Bar Harbor v americkém státě Maine rozhodl přísně omezovat počet turistů, kteří mohou vystupovat z lodí. Od roku 2024 ho bude moci každý den navštívit pouze 1 000 cestujících a členů posádky. Průměrný počet lidí na okružní plavbě je nyní kolem 3 000 hostů, což je těžká rána pro provozovatele, kteří chtějí zakotvit ve městě.

    Omezení přišla poté, co místní lidé podali petici za omezení počtu turistů. Není to překvapivý vývoj: Průzkum v roce 2021 zjistil, že většina obyvatel Bar Harbour nebyla spokojena s těmito masivními loděmi. Více než 50 procent respondentů uvedlo, že výletní plavba má pro Bar Harbour spíše negativní než pozitivní důsledky.

    Přinášejí výletní lodě peníze?

    Jedním z největších argumentů zastánců pro zachování výletních lodí je jejich přínos pro místní ekonomiku. Ale skutečně utrácejí hosté na těchto obřích plavidlech peníze ve městech, ve kterých kotví?

    Několik studií ukázalo, že cestující vystupující z lodí nepřispívají k místní ekonomice tolik, jak byste si mohli myslet. Se vším jídlem, pitím a suvenýry, které mají k dispozici na lodi, peníze zůstávají tam. Největší výletní loď světa, Wonder of the Seas, má ohromujících 20 restaurací, divadlo s 1 400 místy a obchody prodávající vše od kvalitních hodinek po špičkovou módu. V závislosti na tom, jaký balíček si vyberete, je jídlo a pití často zahrnuto v ceně a nákupy jsou bez daně a cla.

    Studie z norského Bergenu, oblíbené zastávky pro výlety po fjordech, zjistila, že až 40 procent lidí nikdy neopustilo loď. U těch, kteří vystoupili na břeh, byla jejich průměrná útrata nižší než 23 EUR.

    Jedním ze způsobů, jak tuto propast překlenout, by bylo zvýšení daně pro cestující vybírané v přístavech, která se v současnosti pohybuje kolem 4 až 14 EUR na osobu.

    Sledujte nás na sítích

    Nejkrásnější pláže v Turecku

    Hory porostlé zelenými borovicemi, temně modré vody, kilometry písečných pláží a žhnoucí oranžové západy slunce. Nezapomeňte přidat tyto úžasné pláže v Turecku na svůj seznam letních destinací.

    Vlčí doupě: Kde se Hitler ukrýval 800 dní během druhé světové války

    V hlubokém lese v polském vojvodství Warmia-Masuria leží strašidelná řada betonových ruin. Tyto groteskní kousky smutné historie jsou místem, kde nacistický vůdce Adolf Hitler strávil více než 800 dní ukrýváním a plánováním, zatímco zuřila druhá světová válka.

    Stávky v červnu 2023. Kdy, kde a jak naruší cestování po Evropě

    Pracovníci z celé Evropy stávkují na protest proti nízkým platům a špatným pracovním podmínkám. Evropa je právě teď centrem stávkových akcí. Kdy a kde mohou ovlivnit naše cestování v červnu?

    Nejlepší jednodenní výlety z bulharské Sofie: Hory, největší klášter i starobylá města

    Sofie, hlavní město Bulharska, je perfektní základnou k prozkoumání okolí prostřednictvím jednodenních výletů. Od procházek do přírody po horské túry, kláštery a historické vesnice, zde je seznam nejlepších míst k návštěvě v okolí Sofie.

    Nejkrásnější pláže v Turecku

    Hory porostlé zelenými borovicemi, temně modré vody, kilometry písečných pláží a žhnoucí oranžové západy slunce. Nezapomeňte přidat tyto úžasné pláže v Turecku na svůj seznam letních destinací.

    Vlčí doupě: Kde se Hitler ukrýval 800 dní během druhé světové války

    V hlubokém lese v polském vojvodství Warmia-Masuria leží strašidelná řada betonových ruin. Tyto groteskní kousky smutné historie jsou místem, kde nacistický vůdce Adolf Hitler strávil více než 800 dní ukrýváním a plánováním, zatímco zuřila druhá světová válka.

    Stávky v červnu 2023. Kdy, kde a jak naruší cestování po Evropě

    Pracovníci z celé Evropy stávkují na protest proti nízkým platům a špatným pracovním podmínkám. Evropa je právě teď centrem stávkových akcí. Kdy a kde mohou ovlivnit naše cestování v červnu?

    Nejlepší jednodenní výlety z bulharské Sofie: Hory, největší klášter i starobylá města

    Sofie, hlavní město Bulharska, je perfektní základnou k prozkoumání okolí prostřednictvím jednodenních výletů. Od procházek do přírody po horské túry, kláštery a historické vesnice, zde je seznam nejlepších míst k návštěvě v okolí Sofie.