TikTok má více než miliardu aktivních uživatelů. Mladí cestovatelé ho využívají k získání zasvěcených rad a doporučení pro svou dovolenou. Server Euronews popsal, jakým způsobem.
Plánování dovolené je umění. Od studia podrobných průvodců po pročítání cestovatelských článků to však může být i činnost náročná na čas. Co kdybyste mohli jednoduše přijet do nového města nebo země, zadat pár slov do telefonu a během pár minut si naplánovat den?
Přesně to teď dělá spousta mladých lidí prostřednictvím služby TikTok.
‘I think of TikTok as my travel best friend’: How Gen Z is using the app to plan their holidays https://t.co/CssJjLWBhf
— Euronews Travel (@euronewstravel) March 11, 2024
Proč lidé používají TikTok k doporučování cest
„TikTok považuji za svého nejlepšího přítele na cestách,“ říká 24letá manažerka sociálních médií Gilleesa Gillenová. „Je to tak dobré pro hledání doporučení míst, kam zajít na oběd, večeři, pozdní snídani, drink, akce, které se konají… Když si nějaké místo vygooglujete, tak vám zobrazí jen sponzorovanou reklamu.“
Dodává, že aplikaci používá na všech svých cestách a přivedla ji na místa, která by jinak nikdy neobjevila.
„Byla jsem u kamarádky, která žije v Paříži, a na TikToku jsem našla jeden bar a vzala jsem ji tam. Nemohla uvěřit, že kolem toho baru chodila tak dlouho, protože zvenku vypadá jako obchod s potravinami. Od té doby tam bere svého manžela a přátele.“
Používá se TikTok jako vyhledávač?
Gilleesa není sama. Americký průzkum společnosti Adobe z počátku tohoto roku zjistil, že více než dva z pěti uživatelů TikToku považují tuto aplikaci za vyhledávač. Z nich 20 procent vyhledávalo cestovní destinace nebo zážitky a 19 procent nové restaurace.
Toto číslo je ještě vyšší při rozdělení na věkové skupiny. 64 procent příslušníků generace Z a 49 procent mileniálů uvádí, že aplikaci používají jako vyhledávač.
Tento příliv cestovatelů na platformu chce gigant sociálních médií využít.
„71 procent evropských uživatelů TikToku záměrně vyhledává cestovatelský obsah na TikToku. 77 procent uživatelů je inspirováno k návštěvě destinace, nebo dokonce ke koupi produktu souvisejícího s cestováním, poté, co jej objeví na TikToku,“ říká Stuart Flint, vedoucí globálních obchodních řešení pro Evropu ve společnosti TikTok, pro Euronews Travel.
Ve svém projevu na veletrhu cestovního ruchu ITB v Berlíně tento týden uvedl, že lidi přitahuje autenticita tvůrců TikToku. Ukáží totiž dobré i špatné stránky cestovatelského zážitku.
Jak využít TikTok k plánování dovolené
Pokud jste to ještě nikdy nedělali, je vyhledávání doporučení na TikToku poměrně jednoduché.
„Spojím název místa s něčím jako ‚cestování‘ nebo ‚itinerář‘ a pak věci, které chci dělat,“ říká Gillen. „Pokud chci zjistit, jestli jsou tam nějaké obchody s levným zbožím nebo bleší trhy, můžu zadat něco jako ‚New York thrift shops‘ a uvidím, co se objeví. Nebo když chci objevovat turecký venkov, zadám ‚Turkey countryside itinerary‘.“
Cestovatelům, kteří mají nízký rozpočet, také doporučuje vyhledat název místa s heslem ‚free things to do‘, aby získali inspiraci, která nezruinuje peněženku.
Tato vyhledávání zobrazí spoustu videí, na která se můžete podívat, abyste zjistili, zda se vám místo líbí, než se tam sami podíváte.
Pokud jste nabídkou zahlceni, Gillen doporučuje podívat se, kolikrát uživatelé video uložili, a potenciální aktivitu nebo restauraci si dvakrát ověřit prostřednictvím recenzí na Googlu nebo jiného průzkumu.