Více
    17.7 C
    Czech
    Neděle 6. července 2025

    Cannes zakáže velké výletní lodě. Přidává se k dalším evropským městům

    Francouzské Cannes omezí od ledna 2026 kotvení velkým výletním lodím. Do přístavu už nebudou smět plavidla s kapacitou nad 1000 cestujících. Důvod? Snížení dopadů masového turismu na město a jeho obyvatele.

    Řecký ostrov Amorgos láká na skryté zátoky i klášter usazený ve skále

    Na Amorgos se nedostanete omylem. Bez letiště a velkých hotelových komplexů láká hlavně ty, kteří chtějí zažít pravou řeckou pohodu. Nečekejte davy, ale spíš klikaté silnice, osamělé pláže a výhledy, které se vám zaryjí do paměti.

    Podivuhodná historie vietnamského sendviče Bánh Mì

    Pro některé je sendvič bánh mì jen snídaně, levné kalorie v úhledném malém balení. Pro ostatní je symbolem smrti kolonialismu. Od skromných začátků až po celosvětové uznání, historie sendviče bánh mì je historií moderního Vietnamu.

    Reklama

    V maličké uličce na okraji Ho Či Minova Města čeká za svým hliníkovým vozíkem s jídlem dáma v barevném áo bà ba, neboli „pyžamovém obleku“, jak jim říkají cizinci. Všechno, co potřebuje, má přímo před sebou: hromady baget, vejce, nakládanou zeleninu, bylinky, omáčku Maggi, chilli vločky, smetanový sýr a různá masa. Když dva studenti ve stejných bílých uniformách zastaví svůj elektrický skútr, ví, co má dělat. Prohodí pár slov a o 15 sekund později jim podává dva sendviče bánh mì. Dostane 15 000 VND, což je zhruba 15 Kč. Nic mimořádného, ​​jen další rutinní součást života ve Vietnamu. Ale nebylo tomu tak vždy.

    Francouzská kolonie Cochinchina

    Historie sendviče bánh mì začala, kupodivu, s šířením křesťanství v Asii. Již od 17. století byli francouzští misionáři ve Vietnamu a konvertovali lidi ke katolicismu. Často je pronásledovaly místní úřady, které se obávaly cizího vlivu a Francie jako jejich suverén se cítila povinna je chránit. Naneštěstí pro Vietnam, když císař Tự Đức v roce 1857 popravil dva španělské misionáře, měli Francouzi náhodou poblíž vojenskou flotilu bojující s Čínou ve druhé opiové válce.

    Aby potrestali Vietnamce, Francouzi zaútočili na Tourane, což je dnešní Da Nang. Chtěli přinutit císaře, aby umožnil katolíkům praktikovat jejich víru, ale císař odmítl akceptovat francouzské požadavky. Francouzi zaútočili a drželi části Saigonu, ale přesto se císař odmítal nechat ovlivnit.

    Když francouzská armáda v roce 1860 skončila s Čínou, zaútočila se 70 loděmi na Vietnam a během následujících dvou let ovládla celý Saigon a okolí. V roce 1862 to byli Francouzi, kteří definovali termíny. Cítili, že jim dluží značné platby za jejich nákladnou válku, a tak požadovali tři provincie a bezplatné používání obchodních přístavů po celé zemi. To byl zrod francouzské kolonie Cochinchina.

    V té době nebylo možné posílat velké množství potravin až z Francie, takže nové úřady zavedly do Vietnamu plodiny a dobytek, aby udržely svou evropskou stravu. Pšenice zde ale prostě odmítala růst. Musela být dovážena a Francouzi si to mohli dovolit. Využili této nerovnosti k posílení svých představ o evropské nadřazenosti. Místní nebyli hodni chleba.

    Pád evropského kolonialismu

    Až do první světové války se vietnamská strava příliš nezměnila, dokonce ani se všemi novými dostupnými ingrediencemi. Když v Evropě vypukla válka, skladů dvou velkých německých exportérů se zmocnily francouzské jednotky. Když se vojáci plavili do Francie, aby se připojili k válečnému úsilí, tyto zásoby zboží zaplavily trhy v Saigonu. Za ceny, které si mohl dovolit každý. Mnoho chudých Vietnamců si poprvé mohlo dovolit jíst uzeniny, sýry a bagety.

    Sendvič bánh mì, jak ho známe dnes, vznikl až po francouzské porážce u Dien Bien Phu v roce 1954. Do té doby jedli Vietnamci chléb v podstatě stejným způsobem jako Francouzi: bagety s talířem uzenin, máslo a sýr. Poté, co Francouzi odešli, mohli Vietnamci na jihu upravovat francouzská jídla tak, aby zahrnovala místní suroviny. Majonéza nahradila máslo a zelenina dražší uzeniny. Bánh mì se proměnilo v pokrm, který si může dovolit každý.

    Vyrobeno v Saigonu

    Sendvič bánh mì se zrodil v Saigonu koncem 50. let. Když se Vietnam v roce 1954 rozdělil na dvě země, přibližně jeden milion seveřanů uprchl na jih. Byli mezi nimi i manželé Leovi, kteří jako první vytvořili to, čemu dnes říkáme sendvič bánh mì. Byli prvními lidmi, kteří dali ingredience do chleba, aby si ho zákazníci mohli vzít s sebou. To bylo dávno předtím, než plast a polystyren udělaly všechno přenosné. Sendvič bánh mì způsobil revoluci ve stolování v Saigonu, ideální pro shon života v moderním světě. Rodina stále provozuje malou restauraci v okrese 3, nazvanou Banh Mi Hoa Ma.

    Díky americkým zásilkám pšenice a přechodu na místní suroviny se sendvič bánh mì stal nesmírně populární. Bylo to – a stále je – levné jídlo, bohaté jak na chuť, tak na kalorie. Nové potravinové vozíky a restaurace se objevily po celé Vietnamské republice, což byl tehdy název Jižního Vietnamu. Otevřely se i pekárny, aby je zásobovaly chlebem. Vyrostlo zcela nové odvětví.

    Sendvič Bánh Mì se setkává se světem

    Po pádu Saigonu v roce 1975 z Vietnamu uprchly miliony lidí. Jeli do míst jako San Diego, Houston, Seattle a Paříž, kde už byla zavedená vietnamská komunita. Uprchlíci, ačkoli neměli moc majetku, si s sebou přinesli své dovednosti a bohaté tradice. Mnozí z nich otevřeli malé restaurace, aby obsluhovali další Vietnamce.

    Postupem času Američané a Evropané zjistili, že vietnamské jídlo je prostě skvělé. Vietnamští podnikatelé tuto rostoucí popularitu vycítili a využili toho s food trucky a franšízovými restauracemi. Nyní najdete sendvič bánh mì všude. Pro většinu Vietnamců je však jen jeden ten pravý – z hliníkového vozíku s jídlem na kraji ulice.

    Reklama
    Reklama

    Sledujte nás na sítích

    Ryanair zvýší limit pro bezplatná příruční zavazadla

    Cestování s nízkonákladovkami by brzo mohlo být výrazně příjemnější. Ryanair se totiž rozhodl zvednout limit pro osobní zavazadlo, které si pasažéři mohou vzít na palubu bez příplatku.

    Cannes zakáže velké výletní lodě. Přidává se k dalším evropským městům

    Francouzské Cannes omezí od ledna 2026 kotvení velkým výletním lodím. Do přístavu už nebudou smět plavidla s kapacitou nad 1000 cestujících. Důvod? Snížení dopadů masového turismu na město a jeho obyvatele.

    Řecký ostrov Amorgos láká na skryté zátoky i klášter usazený ve skále

    Na Amorgos se nedostanete omylem. Bez letiště a velkých hotelových komplexů láká hlavně ty, kteří chtějí zažít pravou řeckou pohodu. Nečekejte davy, ale spíš klikaté silnice, osamělé pláže a výhledy, které se vám zaryjí do paměti.

    Kam uniknout před letními vedry? Evropské túry jsou v kurzu, lidé míří na sever i do hor

    Evropa se peče ve vlně veder a cestovatelé mění své plány. Místo rozpálených pláží volí raději chladnější destinace a hory. Hitem letošního léta jsou tzv. coolcations – dovolené a cesty za nižšími teplotami a osvěžujícím větrem.

    Nejkrásnější letiště světa propojují přírodu, architekturu i moderní technologie

    Letiště dnes už nejsou jen přestupními body. Díky novým trendům v architektuře a udržitelném designu se z nich stávají místa klidu, estetiky i šetrného přístupu k planetě. Nejnovější vítězové cen Prix Versailles a Architizer A+Awards ukazují, že i bezpečnostní kontrola nebo čekání na odlet mohou být příjemné.

    Maratea: Všechny krásy Amalfi, ale bez davů

    Kdo hledá klidné italské pobřeží bez návalu turistů, měl by zamířit do Maratey. Tohle městečko v Basilicatě, regionu na samém jihu Itálie, nabízí nádherné scenérie, luxus i autentickou atmosféru. A přesto zůstává mimo hlavní trasy zahraničních návštěvníků.

    Nejlepší místa v Polsku pro milovníky silných zážitků – horské dráhy

    Slyšíte ten charakteristický zvuk vozíků stoupajících na vrchol konstrukce? Nebo snad ten výkřik vzrušení, když se kolejka prudce řítí dolů? Horské dráhy už léta fascinují milovníky extrémních zážitků a v posledních letech se Polsko stalo skutečným rájem pro fanoušky silných zážitků. Ačkoli počátky horských drah v naší zemi byly skromné, dnes se můžeme pochlubit atrakcemi světové úrovně, které lákají turisty z celého světa.

    Albánie jako levné evropské Maledivy? To už dávno neplatí

    Albánie, dříve turisty přehlížená, se rychle změnila v letní hit. Najdete tu pláže, tyrkysové moře, ruiny i horské túry. Že tu však ušetříte oproti zavedeným destinacím už tak jisté není.

    K moři, nebo do hor? Půjčte si auto a vydejte se na dovolenou snů

    Z Prahy až kam se vám zamane. Vydat se na cestovatelský roadtrip, zažít absolutní svobodu a moci vyrazit kdykoliv a kamkoliv. Zní vám to jako božská mana? Tak si letos projeďte kus Evropy nebo křížem krážem celé Česko. Díky carsharingu už k tomu ani nepotřebujete mít vlastní auto.

    Ryanair zvýší limit pro bezplatná příruční zavazadla

    Cestování s nízkonákladovkami by brzo mohlo být výrazně příjemnější. Ryanair se totiž rozhodl zvednout limit pro osobní zavazadlo, které si pasažéři mohou vzít na palubu bez příplatku.

    Cannes zakáže velké výletní lodě. Přidává se k dalším evropským městům

    Francouzské Cannes omezí od ledna 2026 kotvení velkým výletním lodím. Do přístavu už nebudou smět plavidla s kapacitou nad 1000 cestujících. Důvod? Snížení dopadů masového turismu na město a jeho obyvatele.

    Řecký ostrov Amorgos láká na skryté zátoky i klášter usazený ve skále

    Na Amorgos se nedostanete omylem. Bez letiště a velkých hotelových komplexů láká hlavně ty, kteří chtějí zažít pravou řeckou pohodu. Nečekejte davy, ale spíš klikaté silnice, osamělé pláže a výhledy, které se vám zaryjí do paměti.

    Kam uniknout před letními vedry? Evropské túry jsou v kurzu, lidé míří na sever i do hor

    Evropa se peče ve vlně veder a cestovatelé mění své plány. Místo rozpálených pláží volí raději chladnější destinace a hory. Hitem letošního léta jsou tzv. coolcations – dovolené a cesty za nižšími teplotami a osvěžujícím větrem.

    Nejkrásnější letiště světa propojují přírodu, architekturu i moderní technologie

    Letiště dnes už nejsou jen přestupními body. Díky novým trendům v architektuře a udržitelném designu se z nich stávají místa klidu, estetiky i šetrného přístupu k planetě. Nejnovější vítězové cen Prix Versailles a Architizer A+Awards ukazují, že i bezpečnostní kontrola nebo čekání na odlet mohou být příjemné.

    Maratea: Všechny krásy Amalfi, ale bez davů

    Kdo hledá klidné italské pobřeží bez návalu turistů, měl by zamířit do Maratey. Tohle městečko v Basilicatě, regionu na samém jihu Itálie, nabízí nádherné scenérie, luxus i autentickou atmosféru. A přesto zůstává mimo hlavní trasy zahraničních návštěvníků.

    Nejlepší místa v Polsku pro milovníky silných zážitků – horské dráhy

    Slyšíte ten charakteristický zvuk vozíků stoupajících na vrchol konstrukce? Nebo snad ten výkřik vzrušení, když se kolejka prudce řítí dolů? Horské dráhy už léta fascinují milovníky extrémních zážitků a v posledních letech se Polsko stalo skutečným rájem pro fanoušky silných zážitků. Ačkoli počátky horských drah v naší zemi byly skromné, dnes se můžeme pochlubit atrakcemi světové úrovně, které lákají turisty z celého světa.

    Albánie jako levné evropské Maledivy? To už dávno neplatí

    Albánie, dříve turisty přehlížená, se rychle změnila v letní hit. Najdete tu pláže, tyrkysové moře, ruiny i horské túry. Že tu však ušetříte oproti zavedeným destinacím už tak jisté není.

    K moři, nebo do hor? Půjčte si auto a vydejte se na dovolenou snů

    Z Prahy až kam se vám zamane. Vydat se na cestovatelský roadtrip, zažít absolutní svobodu a moci vyrazit kdykoliv a kamkoliv. Zní vám to jako božská mana? Tak si letos projeďte kus Evropy nebo křížem krážem celé Česko. Díky carsharingu už k tomu ani nepotřebujete mít vlastní auto.
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama