Od května 2026 se cestovatelé dostanou přímým vlakem z Prahy přes Berlín až do Kodaně. Poprvé po deseti letech. Společně na tom pracují České dráhy (ČD), německá Deutsche Bahn (DB) a dánská DSB.
Cesta z Prahy do Kodaně potrvá zhruba jedenáct hodin, do Berlína přibližně sedm. Počítá se s celoročním provozem dvakrát denně, se startem vždy okolo 6:30 a 10:30. V létě přibude i večerní spoj. Zastávky budou mimo jiné v Drážďanech, Hamburku, Odense nebo Ústí nad Labem.
Nové spojení využije moderní soupravy ComfortJet od ČD. V každém vlaku najde místo až 555 cestujících, z toho 99 v první třídě. Nechybí dětské kino, jídelní vůz s čepovaným pivem, Wi-Fi, úložný prostor pro kola ani technologie zajišťující lepší mobilní signál. Euronews dodává, že soupravy budou vybaveny i výtahem pro vozíčkáře a okny s vysokou propustností signálu.
The service will run year-round, passing through Berlin and Hamburg.https://t.co/pMCB0IRHmY
— Prague Morning (@PragueMorning) July 8, 2025
Chystají se další linky
Trasa Praha–Kodaň je jedním z deseti pilotních projektů, které podpořila Evropská komise v rámci snahy o rozvoj přeshraniční železnice. Cílem je omezit krátké lety, odbourat byrokratické překážky a nabídnout cestujícím pohodlnější alternativu. „Železnice sbližuje Evropu víc než kdy dřív,“ uvedl při představení linky Michael Peterson z Deutsche Bahn.
Vedle této linky se chystají další. Například trasa Mnichov–Milán–Řím nebo noční spoj mezi Hamburgem a Prahou. Přibývá i sezónních vlaků, letos se znovu rozjel například Espresso Riviera mezi Římem a francouzskou riviérou.
Železniční boom ale provází i problémy. Chybí jednotné rezervační systémy, schvalovací procesy jsou pomalé a infrastruktura se liší stát od státu. Přesto je trend jasný. Evropská železnice se vrací na výslunní.