Více
    8.6 C
    Czech
    Neděle 28. dubna 2024

    Nouzová poloha v letadle a proč je nutné mít mobilní telefon v režimu „letadlo“

    Některé ukázky bezpečnostních opatření během letu zobrazují nouzovou polohu, kterou je třeba zaujmout na pokyn posádky. Kdy a jak k tomu může dojít? Co dělat během turbulencí? A opravdu je nutné mít v letadle vypnutý telefon? Tato opatření vysvětluje server Euronews.

    Nouzová poloha

    Nejčastěji se jedná o předklon s nohama pevně na podlaze, hlavou co nejblíže povrchu, do kterého pravděpodobně narazí. To je obvykle sedadlo před vámi. Ruce byste měli mít po obou stranách hlavy.

    „Tato pozice se používá při nouzovém přistání, a to hlavně proto, aby se zabránilo setrvačným zraněním, která vznikají v důsledku prudkého zrychlení nebo zpomalení mozku“, říká Jodie Jarvis, školitelka bezpečnostních a nouzových postupů.

    Během turbulence obvykle není nutné tuto polohu zaujmout, pokud není velmi silná. „Poznáte, že byste se měli zapřít, protože palubní personál začne křičet ‚zapřít‘ nebo instinktivně začnete pociťovat potřebu chránit si hlavu a předklonit se,“ vysvětluje Jodie pro server Euronews.

    Během turbulence byste si měli zapnout bezpečnostní pás. Není nutné dávat sedadlo do svislé polohy ani zajišťovat odkládací stolek, protože se neočekává evakuace. Možná však budete muset zajistit všechny tekutiny, které by se mohly rozlít, nebo předměty, které by mohly spadnout.

    Proč musíte přepnout telefon do letového režimu?

    Před rokem 2013 musela být zařízení, jako jsou mobilní telefony, při vzletu a přistání zcela vypnuta. Poté byl tento požadavek uvolněn a telefony byly povoleny v letovém režimu.

    Toto pravidlo bylo původně zavedeno kvůli možnosti, že by signály z telefonů mohly rušit rádiové signály v pilotní kabině a vnitřní komunikaci s řízením letového provozu.

    Byly provedeny důkladné testy a letové systémy byly navrženy tak, aby tuto hrozbu překonaly. Protože však letecké společnosti pracují s velkou mírou opatrnosti, požadavek stále platí.

    Je možné, že nová, zatím netestovaná technologie by mohla mít stále vliv, proto se cestujícím doporučuje, aby z bezpečnostních důvodů dodržovali pravidlo „letového režimu“.

    Proč byste si při nouzové evakuaci neměli brát zavazadlo

    Kromě zřejmé potřeby co nejrychlejší evakuace, přesněji do 90 sekund, existují i další důvody, proč byste neměli během nouzové situace v letadle brát do ruky zavazadlo nebo jiné věci.

    „Během evakuace by vaše kabelka mohla zabírat místo, které by mohla využít jiná osoba. Někdo by se do ní také mohl zamotat, můžete o ni zakopnout, někoho zasáhnout a propíchnout nebo nějakým způsobem poškodit,“ říká Jodie.

    Cestující na vysokých podpatcích jsou také žádáni, aby si je při nouzové evakuaci sundali kvůli riziku, že propíchnou skluzavku. Nedoporučuje se také nosit na letu žabky, protože to není nejpevnější obuv pro evakuaci.

    Sledujte nás na sítích

    Tradiční kavárenský život či písečné duny: Za těmito památkami UNESCO stačí vyrazit k sousedům

    Mnoho vášnivých cestovatelů má na svém seznamu "povinných" míst světové ikony, jako je Tádž Mahal, Velký bariérový útes nebo Velká čínská zeď. Za některými klenoty ale stačí dojet přes hranice k sousedům.

    Tradiční kavárenský život či písečné duny: Za těmito památkami UNESCO stačí vyrazit k sousedům

    Mnoho vášnivých cestovatelů má na svém seznamu "povinných" míst světové ikony, jako je Tádž Mahal, Velký bariérový útes nebo Velká čínská zeď. Za některými klenoty ale stačí dojet přes hranice k sousedům.

    1 komentář

    1. Patrně strojově přeloženo v aplikaci Google. Ten letový režim se nazývá „režim letadlo“ a není velký rozdíl mezi ním a vypnutým telefonem. Nikdo se vám nedovolá, stejně tak se nikomu nedovoláte vy.

    Comments are closed.