Více
    13 C
    Czech
    Čtvrtek 25. dubna 2024

    Kámasútra na stěnách chrámů Khajuraho

    Chrámy Khajuraho v Madhjapradéši patří mezi nejkrásnější středověké památky v Indii. Nejeden návštěvník se však při jejich návštěvě začervená. Výjevy na stěnách nejsou nic pro stydlivé.

    Jsou největší skupinou hinduistických a džinistických chrámů na světě, i když dnes jich zůstalo jen 25 z původních 85. Jsou na seznamu světového dědictví UNESCO a ohromily generace lidí svou architektonickou brilantností, složitými řezbami, a především svými erotickými sochami.

    Historie chrámů

    Chrámy Khajuraho byly postaveny vládci dynastie Chandella mezi lety 900 a 1130, během jejich zlatého období. Předpokládá se, že každý vládce postavil za svůj život alespoň jeden chrám. Jedním z pozoruhodných vládců byl Maharaja Rao Vidyadhara, který odrazil útoky Mahmuda z Ghazni. Jeho láska k sochám se projevuje v chrámech Khajuraho i pevnosti Kalinjar.

    Khajuraho, které se nachází přímo v srdci střední Indie ve státě Madhjapradéš, je považováno za náboženské hlavní město výše zmíněného období. Vládci Chandella se pokusili odlišit politiku od náboženských a kulturních aktivit a založili své politické sídlo v Mahobě, díky čemuž se Khajuraho stalo náboženským a kulturním hlavním městem. První zmínka o chrámech Khajuraho je v záznamech Al-Biruniho z roku 1022 a v dílech arabského cestovatele Ibn Battuty z roku 1335.

    Božstva a nymfy na stěnách

    Chrámy Khajuraho, rozeseté na ploše asi 23 čtverečních km, zobrazují tradiční životní styl žen ve středověku. Znovuobjevené téměř o devět století později poskytují dojemné zobrazení života v 11. století. Několik chrámů je zasvěceno džinistickému panteonu a zbytek hinduistickým božstvům – triu Brahmovi, Višnuovi a Šivovi a různým formám Déví. Božské sochy jsou poctou samotnému životu, ztělesňují vše, co je na něm vznešené a spontánní.

    Chrámy jsou postaveny z pískovce různých odstínů žlutohnědé, růžové a světle žluté. Každý má vchod, halu, předsíň a svatyni. Uvnitř chrámů jsou místnosti, které jsou vzájemně propojené a umístěné na linii východ-západ a konstruované se spirálovými nástavbami.

    Obrazy bohyní a bohů vytesané na stěnách chrámů představují mnoho podob božské Šakti a Šivy, ženských a mužských principů, Jin a Jang. Tyto chrámy jsou spojovány především s jejich erotickým uměním. Zejména západní chrám Devi Jagdambi, který se nachází vedle chrámu Kandariya Mahadeva. Má řady soch zobrazujících dévangany, mithuny, božstva a explicitní erotické sochy, zejména ty, které zobrazují mithuny v sexuálních polohách. Právě kvůli těmto erotickým sochám jsou známé také jako chrámy Kámasútry.

    Většinu erotických soch lze nalézt buď na vnějších nebo vnitřních stěnách chrámů, ale ne v blízkosti božstev. Je však běžnou mylnou představou, že sochy ukazují milování mezi božstvy. Ve skutečnosti ukazují vášnivé interakce mezi lidmi spolu se změnami, ke kterým dochází v lidských tělech.

    Oslava ženství či příprava hochů na světský život?

    Má se za to, že tyto chrámy jsou oslavou ženství, protože zobrazují sochy silně zdobených širokých boků a prsatých žen, jež zdobí stěny chrámů. Dobře tvarovaná těla nymf přitahují pozornost a lze je vidět, jak se zapojují do činností jako je nanášení make-upu, mytí vlasů, hraní her a zavazování a rozvazování pásů.

    Věří se, že erotické sochy (mezi nimi i nymfy) s jejich smyslnými pózami a našpulenými výrazy, jsou způsobem, jak znázornit důležitost lásky k životu. Během středověku panovala obecná víra, že erotické sochy a dekorativní motivy mají ochranný vliv. Tato představa je založena na náboženských textech, podle kterých byly mithuny, skřeti, popínavé rostliny a erotické sochy určeny k vyřezávání na dveře chrámu, aby přinesly štěstí. To souviselo s myšlenkou, že mladí chlapci během středověku praktikovali „brahmacharya“, kdy museli žít v poustevně, dokud nedospěli v muže. Proto se říká, že tyto sochy byly vyrobeny, aby je připravily na světské touhy.

    Během období mezi roky 900 a 1300 n.l. většina hinduistických, džinistických a buddhistických chrámů v západní a jižní Indii představovala nějakou formu erotického umění. Ve všech chrámech však byly sochy vytesané na úrovni soklu, pod úrovní očí a zřídka si jich člověk všimne na první pohled. Pouze v Khajuraho jsou tyto sochy tak nápadně vystaveny na hlavní stěně chrámů.

    Sledujte nás na sítích

    Tradiční kavárenský život či písečné duny: Za těmito památkami UNESCO stačí vyrazit k sousedům

    Mnoho vášnivých cestovatelů má na svém seznamu "povinných" míst světové ikony, jako je Tádž Mahal, Velký bariérový útes nebo Velká čínská zeď. Za některými klenoty ale stačí dojet přes hranice k sousedům.

    Tradiční kavárenský život či písečné duny: Za těmito památkami UNESCO stačí vyrazit k sousedům

    Mnoho vášnivých cestovatelů má na svém seznamu "povinných" míst světové ikony, jako je Tádž Mahal, Velký bariérový útes nebo Velká čínská zeď. Za některými klenoty ale stačí dojet přes hranice k sousedům.