Jakobínské jízdy přes skotský Glenfinnanský viadukt jsou příští rok ohroženy. Vlak „Bradavický expres“, jeden z nejikoničtějších železničních zážitků ve Velké Británii, čelí problémům na trati. Informoval o tom server Euronews.
Tradiční vlak, který vozí Harryho Pottera a spol. do školy, je známý jako parní vlak Jacobite. A v mudlovském světě musí provozovatelé West Coast Railways (WCR) dodržovat přísné bezpečnostní předpisy.
Stará lokomotiva Jacobite společnosti WCR se dostala do rozporu s pravidly Úřadu pro železnice a silnice (ORR) o zamykání dveří. Britský regulátor železničního systému tvrdí, že dveře vozů by měly být vybaveny centrálním zamykáním. Jenže modernizace by byla pro společnost příliš nákladná.
Mohlo by to znamenat, že od března příštího roku nebude možné jezdit jakobínskými vozy přes ohromující Glenfinnanský viadukt ve Skotsku.
Harry Potter fan? This could be your last chance to ride the iconic Hogwarts Expresshttps://t.co/0I9qF4ScQh
— Euronews Travel (@euronewstravel) December 6, 2023
Problém se táhne delší dobu
ORR dříve poskytl vlaku dvě desetileté výjimky z pravidel o způsobu zamykání dveří vozů. Ty vypršely v březnu 2023.
Po červencové inspekci regulátor zjistil, že problémy se sekundárními zámky dveří vystavují cestující „riziku vážného zranění“. Rovněž uvedl, že stevardi nebránili lidem, aby se opírali o dveře nebo viseli z otevřených oken, zatímco vlak byl v pohybu.
ORR však v srpnu udělil vlaku dočasnou výjimku. Tato výjimka vypršela 30. listopadu a provozovatel dostal další prodloužení do začátku příštího roku.
Výsledek soudního přezkumu požadavku na uzamykací systém se očekává v lednu, uvádí server Euronews. A WCR může pokračovat v provozu až do vynesení rozsudku, nebo do 29. února 2024, podle toho, co nastane dříve.
Obchodní ředitel železniční společnosti James Shuttleworth uvítal další osvědčení o výjimce. „Nicméně je to stále nejistá pozice, protože naše dlouholeté zkušenosti a hodnota, kterou přinášíme místním i národním komunitám, visí na rozhodnutí soudu,“ komentoval udělení výjimky.
„I nadále budeme prosazovat zachování železničního dědictví Spojeného království pro budoucí generace na hlavní železniční trati,“ dodal.
Společnost WCR již dříve uvedla, že nové systémy zamykání dveří by ji stály více než 8 milionů eur, což by vymazalo desetiletý zisk.
Jízdenky na Bradavický expres
Jednadvacetiobloukový Glenfinnanský viadukt v hrabství Inverness s úchvatným výhledem na jezero Loch Shiel je bezpochyby nejikoničtější částí trati West Highland Line.

Na zpáteční cestě z Fort William do Mallaig, která měří 135 kilometrů, však Jacobite navštíví i spoustu dalších působivých míst. Od nejvyšší hory Británie (Ben Nevis) až po nejhlubší sladkovodní jezero (Loch Morar).
V sezóně se na konečnou zastávku denně dopraví přibližně 750 osob. Mnozí další dávají přednost režimu „trainspotter“ a cestují do oblasti, aby se podívali, jak vlak projíždí přes most.
I přes nejistou budoucnost vlaku jsou v prodeji jízdenky na sezónu 2024, která má začít 24. března. Standardní denní zpáteční jízdenka pro dospělého stojí 76 eur, dražší varianta s kupé pak 464 eur.