Evropská komise zahájila řízení proti Španělsku kvůli pokutám, které uložilo nízkonákladovým aerolinkám za účtování příručních zavazadel. Brusel tvrdí, že Madrid porušil unijní pravidla o svobodném stanovování cen.
Evropská komise vyšetřuje Španělsko kvůli zákazu účtovat poplatky za příruční zavazadla, který uplatnila proti pěti nízkonákladovým aerolinkám. Podle Bruselu tím Madrid zasáhl do práva dopravců volně určovat ceny. Unijní soud sice uznal, že běžné příruční zavazadlo má být „v zásadě zdarma“, ale jen pokud splňuje rozumné požadavky na velikost a bezpečnost.
Komise zdůraznila, že kufry přesahující tyto limity spadají pod cenovou politiku dopravců. Španělsko má nyní dva měsíce na vysvětlení svého postupu nebo nápravu. Případ může vytvořit precedent, který určí, jak se budou v celé EU regulovat poplatky za kabinová zavazadla.
Spor o pokuty i kompetence
Vládní pokuty, uložené před jedenácti měsíci, mířily proti pěti dopravcům – Ryanairu, Vuelingu, EasyJetu, Norwegianu a Volotee. Týkaly se nejen zavazadel, ale i poplatků za sousední místa pro děti či doprovod a vysokých cen za vytištěné palubní vstupenky. Největší pokutu, přes 107 milionů eur, dostal Ryanair.
Ministr pro sociální práva a ochranu spotřebitele Pablo Bustinduy označil postup Komise za „žalostný“ a obvinil Brusel, že „se otevřeně postavil na stranu několika nadnárodních společností“. Naopak šéf Ryanairu Michael O’Leary přivítal zásah EU s tím, že „Komise potvrdila nezákonnost těchto opatření“.
A message to Minister Bustinduy 🤡 – scrap illegal bag fines in Spain‼️
— Ryanair (@Ryanair) February 11, 2025
From Madrid today, Michael O'Leary called on @pbustinduy to withdraw his illegal €179M bag fines in Spain, which are contrary to both EU law and the precedent ruling of the European Court of Justice in the… pic.twitter.com/mpm4Zeyijl
Bitva o cestující pokračuje
Bustinduy trvá na tom, že případ nemění platnost sankcí, které teď řeší španělské soudy. V červnu soud v Madridu vydal předběžné opatření, které dočasně pozastavilo vybírání pokut a umožnilo aerolinkám pokračovat v současné cenové politice.
Mezitím O’Leary pokračuje v útocích na španělská letiště kvůli „přehnaným poplatkům“. Varoval, že Ryanair sníží počet letních spojů o další milion míst. Státní správce letišť Aena obvinil aerolinku z „cílené kampaně nátlaku“, přičemž sám plánuje zvýšení letištních poplatků o 0,68 eura.
Španělsko tak čelí dvojímu tlaku – z Bruselu i od aerolinek. Výsledek řízení může zásadně ovlivnit, jaká práva budou mít cestující i dopravci v celé Evropské unii.