Po více než 180 letech končí jedna z nejtradičnějších britských institucí. Královský vlak, který poprvé vyjel v roce 1842 s královnou Viktorií, bude do března 2027 vyřazen z provozu. Rozhodnutí padlo kvůli úsporám a sám král Karel III. dohlédne na jeho poslední jízdy.
Vlak sice už dávno není symbolem přepychu jako dřív, přesto zůstával funkčním a bezpečným prostředkem pro oficiální cesty členů monarchie. Poslední výraznější nasazení zažil během pandemického turné Williama a Kate v roce 2020.
Wolverton ztrácí kus své identity
Těžko byste hledali místo, kde zpráva o konci vlaku zasáhla víc než ve Wolvertonu. Město v Buckinghamshire se pyšní tím, že tu královské vagony desítky let vznikalya byly zde i udržovány. Jak říká místní historik Philip Marsh, „každý tu zná někoho, kdo na tom vlaku pracoval, a jsou na to zatraceně hrdí“.
It has been the symbol of royal travel style for nearly two centuries. But the journey of the British Royal Train is coming to an end: King Charles III has decided it will be retired by 2027. https://t.co/njSiIuP4yA
— Domus (@DomusWeb) July 30, 2025
Ekologický paradox
Konec vlaku vyvolal i kritiku. Král je dlouhodobě známý jako zastánce udržitelnosti, přesto vlak nahradí vrtulníky a lety, které mají k ekologii daleko. Oznámení navíc přichází krátce před oslavami 200 let veřejné železniční dopravy v Británii.
Náklady převažují nad nostalgií
V posledním roce jel královský vlak jen dvakrát. Oproti tomu se uskutečnilo přes padesát soukromých letů a víc než sto cest vrtulníkem. Náklady na provoz vlaku byly přitom v porovnání s jinými způsoby dopravy jen malou částí celkových výdajů na královské cestování.
Historie plná inovací
Od dob Viktorie byl vlak vždy víc než jen dopravní prostředek. Zaváděl technické novinky, které se pak rozšířily i do běžné železniční dopravy, elektřinu, klimatizaci, koupelny i telefon. Až do 70. let 20. století vznikaly nové vozy na míru, později už jen prošly úpravami.
Na rozloučenou naposledy po kolejích
Před vyřazením by vlak měl ještě jednou projet napříč Británií. Milovníci železnice i monarchie tak dostanou šanci rozloučit se s tímto pojízdným symbolem. Co bude s vagony dál, není jisté, ale snahou je, aby neskončily ve šrotu, ale v muzeích. Ideálně tam, kde to všechno začalo.