Více
    20.8 C
    Czech
    Neděle 5. května 2024

    Kámasútra na stěnách chrámů Khajuraho

    Chrámy Khajuraho v Madhjapradéši patří mezi nejkrásnější středověké památky v Indii. Nejeden návštěvník se však při jejich návštěvě začervená. Výjevy na stěnách nejsou nic pro stydlivé.

    Jsou největší skupinou hinduistických a džinistických chrámů na světě, i když dnes jich zůstalo jen 25 z původních 85. Jsou na seznamu světového dědictví UNESCO a ohromily generace lidí svou architektonickou brilantností, složitými řezbami, a především svými erotickými sochami.

    Historie chrámů

    Chrámy Khajuraho byly postaveny vládci dynastie Chandella mezi lety 900 a 1130, během jejich zlatého období. Předpokládá se, že každý vládce postavil za svůj život alespoň jeden chrám. Jedním z pozoruhodných vládců byl Maharaja Rao Vidyadhara, který odrazil útoky Mahmuda z Ghazni. Jeho láska k sochám se projevuje v chrámech Khajuraho i pevnosti Kalinjar.

    Khajuraho, které se nachází přímo v srdci střední Indie ve státě Madhjapradéš, je považováno za náboženské hlavní město výše zmíněného období. Vládci Chandella se pokusili odlišit politiku od náboženských a kulturních aktivit a založili své politické sídlo v Mahobě, díky čemuž se Khajuraho stalo náboženským a kulturním hlavním městem. První zmínka o chrámech Khajuraho je v záznamech Al-Biruniho z roku 1022 a v dílech arabského cestovatele Ibn Battuty z roku 1335.

    Božstva a nymfy na stěnách

    Chrámy Khajuraho, rozeseté na ploše asi 23 čtverečních km, zobrazují tradiční životní styl žen ve středověku. Znovuobjevené téměř o devět století později poskytují dojemné zobrazení života v 11. století. Několik chrámů je zasvěceno džinistickému panteonu a zbytek hinduistickým božstvům – triu Brahmovi, Višnuovi a Šivovi a různým formám Déví. Božské sochy jsou poctou samotnému životu, ztělesňují vše, co je na něm vznešené a spontánní.

    Chrámy jsou postaveny z pískovce různých odstínů žlutohnědé, růžové a světle žluté. Každý má vchod, halu, předsíň a svatyni. Uvnitř chrámů jsou místnosti, které jsou vzájemně propojené a umístěné na linii východ-západ a konstruované se spirálovými nástavbami.

    Obrazy bohyní a bohů vytesané na stěnách chrámů představují mnoho podob božské Šakti a Šivy, ženských a mužských principů, Jin a Jang. Tyto chrámy jsou spojovány především s jejich erotickým uměním. Zejména západní chrám Devi Jagdambi, který se nachází vedle chrámu Kandariya Mahadeva. Má řady soch zobrazujících dévangany, mithuny, božstva a explicitní erotické sochy, zejména ty, které zobrazují mithuny v sexuálních polohách. Právě kvůli těmto erotickým sochám jsou známé také jako chrámy Kámasútry.

    Většinu erotických soch lze nalézt buď na vnějších nebo vnitřních stěnách chrámů, ale ne v blízkosti božstev. Je však běžnou mylnou představou, že sochy ukazují milování mezi božstvy. Ve skutečnosti ukazují vášnivé interakce mezi lidmi spolu se změnami, ke kterým dochází v lidských tělech.

    Oslava ženství či příprava hochů na světský život?

    Má se za to, že tyto chrámy jsou oslavou ženství, protože zobrazují sochy silně zdobených širokých boků a prsatých žen, jež zdobí stěny chrámů. Dobře tvarovaná těla nymf přitahují pozornost a lze je vidět, jak se zapojují do činností jako je nanášení make-upu, mytí vlasů, hraní her a zavazování a rozvazování pásů.

    Věří se, že erotické sochy (mezi nimi i nymfy) s jejich smyslnými pózami a našpulenými výrazy, jsou způsobem, jak znázornit důležitost lásky k životu. Během středověku panovala obecná víra, že erotické sochy a dekorativní motivy mají ochranný vliv. Tato představa je založena na náboženských textech, podle kterých byly mithuny, skřeti, popínavé rostliny a erotické sochy určeny k vyřezávání na dveře chrámu, aby přinesly štěstí. To souviselo s myšlenkou, že mladí chlapci během středověku praktikovali „brahmacharya“, kdy museli žít v poustevně, dokud nedospěli v muže. Proto se říká, že tyto sochy byly vyrobeny, aby je připravily na světské touhy.

    Během období mezi roky 900 a 1300 n.l. většina hinduistických, džinistických a buddhistických chrámů v západní a jižní Indii představovala nějakou formu erotického umění. Ve všech chrámech však byly sochy vytesané na úrovni soklu, pod úrovní očí a zřídka si jich člověk všimne na první pohled. Pouze v Khajuraho jsou tyto sochy tak nápadně vystaveny na hlavní stěně chrámů.

    Sledujte nás na sítích

    Můžete si svůj Ploom vzít do letadla? Kam patří zařízení na zahřívání tabáku během letu?

    „Připoutejte se, prosím, za chvíli odlétáme. Upozorňujeme, že tento let je nekuřácký.“ S podobnými upozorněními se pasažéři na palubách letadel setkávají již od devadesátých let 20. století. Jak je to ale se zařízením na zahřívaný tabák?

    5 nejkrásnějších hradů v Portugalsku

    Portugalské hrady rozeseté po zelených loukách a skalnatých kopcích tvoří malou, ale důležitou součást rozsáhlého historického dědictví země. Toto jsou nejkrásnější a nejkouzelnější hrady v Portugalsku.

    Afghánistán jako nová turistická destinace? Studenti cestovního ruchu se učí, jak jednat s cizinkami

    Institut vedený Talibanem školí odborníky na cestovní ruch a pohostinství, aby přilákali do Afghánistánu návštěvníky. Jeho debutovou skupinu studentů tvoří přibližně 30 mužů, kteří se vzdělávají v jedné z kábulských učeben.

    Můžete si svůj Ploom vzít do letadla? Kam patří zařízení na zahřívání tabáku během letu?

    „Připoutejte se, prosím, za chvíli odlétáme. Upozorňujeme, že tento let je nekuřácký.“ S podobnými upozorněními se pasažéři na palubách letadel setkávají již od devadesátých let 20. století. Jak je to ale se zařízením na zahřívaný tabák?

    5 nejkrásnějších hradů v Portugalsku

    Portugalské hrady rozeseté po zelených loukách a skalnatých kopcích tvoří malou, ale důležitou součást rozsáhlého historického dědictví země. Toto jsou nejkrásnější a nejkouzelnější hrady v Portugalsku.

    Afghánistán jako nová turistická destinace? Studenti cestovního ruchu se učí, jak jednat s cizinkami

    Institut vedený Talibanem školí odborníky na cestovní ruch a pohostinství, aby přilákali do Afghánistánu návštěvníky. Jeho debutovou skupinu studentů tvoří přibližně 30 mužů, kteří se vzdělávají v jedné z kábulských učeben.