Letadlo přistává, ranvej v nedohlednu. Kola dosednou… na pláž, na golfové hřiště, nebo do středu města. Vítejte na letištích, která si s konvencemi hlavu nelámou.
Zatímco většina letišť vypadá podobně, tedy asfaltové ranveje, terminály a ploty, tak některá místa na světě nabízejí zcela jiné pojetí leteckého provozu. Přistání vedle moře, na pláži nebo mezi jamkami golfového hřiště? Není problém. A někde se dokonce dostanete z letadla rovnou na loď.
Barra Airport ve Skotsku je jediné komerční letiště na světě, kde se přistává přímo na pláži. Letový řád se řídí přílivem a odlivem. Cestující z malého letadla vystoupí rovnou do písku a do terminálu přejdou přes duny.
Podobně netradiční je Gibraltar. Letištní ranvej tam kříží hlavní silnici do města. Dříve po ní jezdila auta, dnes už jen chodci, cyklisté a skútry. Když přilétá letadlo, policie spustí závory.
Podobné řešení má i Sumburgh na Shetlandech. Tam musí auta kvůli letadlům čekat na pokyn letištního personálu. A pak je tu Don Mueang v Bangkoku. Mezi dvěma ranvejemi leží plnohodnotné golfové hřiště. Golfisté procházejí bezpečnostní kontrolou a při přistání jim svítí červené světlo. Ploty ale nečekejte, takže se hraje na vlastní riziko.
Umělá letiště na moři
Na prostoru někdy záleží. Hongkong a japonské Kansai musely kvůli své husté zástavbě vybudovat letiště na umělých ostrovech. Hongkongský Chek Lap Kok vznikl spojením a rozšířením ostrovů, Kansai zase stojí tři míle od pevniny a čelí trvalému boji se sedáním půdy.
Italská Janov neměla místo mezi horami, a tak si letiště postavila na umělém poloostrově. Přistání vypadá dramaticky, letadlo se dlouho řítí nad vodou, než se pod ním vynoří asfalt.
Podobně i Chubu Centrair poblíž Nagoyi stojí na umělém ostrově. Jeho plocha se rozšiřuje a plánují se další ranveje.Letiště v Majuru na Marshallových ostrovech má ranvej stejně širokou jako samotný písečný ostrov. Z jedné strany Pacifik, z druhé úzká silnice. Auta musejí stát, když se přistává.
Na Bora Bora se přistává na motu – malém ostrůvku v laguně. Po přistání čeká cestující loď, která je doveze k hlavnímu ostrovu. Terminál má polynéský styl a přistávací dráha končí téměř v moři.Velana v Maledivách kombinuje klasickou ranvej s čtyřmi vodními drahami pro hydroplány. Mezi budovami a mořem je jen most. A kdo potřebuje přespat, může zůstat na přilehlém hotelovém ostrově.
Thread of the Most Surreal Airports in the World✈️
— Vertigo_Warrior (@VertigoWarrior) July 30, 2025
1. Lukla airport in Nepal🇳🇵pic.twitter.com/wE3DhMGAcc
Extrémní podmínky a extrémní zážitky
Letiště Tenzing-Hillary v Nepálu má extrémně krátkou ranvej a počasí se tam mění rychle. Toto letiště je vstupní branou pro horolezce mířící na Everest a tak je jeho návštěva jen pro odvážné.
Na karibském ostrově Saba je Juancho E. Yrausquin Airport s pouhými 400 metry ranveje. Ta končí útesem a není určena pro velká letadla. Přistávají tam jen malá letadla s trénovanými piloty. Naopak ledová dráha ve Williams Field v Antarktidě nabízí dost prostoru, ale je celá ze zhutněného sněhu. Slouží vědeckým stanicím USA a Nového Zélandu.
Na severu pak dominuje Svalbard. Letiště na věčně zmrzlé půdě je nejsevernější komerční ranvej světa, ale velkou výhodou je ledové království přímo za oknem.