Cestující se dnes při odbavení zavazadel stále častěji setkávají s automatizací – a funguje to. Podle nové zprávy technologické společnosti SITA se v roce 2024 ztratilo méně kufrů než dříve, i když počet pasažérů lámal rekordy.
Na letištích se v roce 2024 odbavilo 5,3 miliardy cestujících, o 8,2 procenta víc než v předchozím roce. I přesto klesla míra špatně manipulovaných zavazadel na 6,3 na tisíc cestujících. To je o 8,7 procent méně než v roce 2023.
„Technologie zafungovala, ale další pokrok závisí na sdílení dat a lepší spolupráci napříč oborem,“ cituje zprávu server Euronews.
Why airlines are less likely to lose your luggage this summer https://t.co/eFY9qf3qpW
— Euronews Travel (@euronewstravel) June 12, 2025
Klíč k úspěchu? Samoobslužné přepážky, elektronické tagy, sledování pomocí GPS nebo funkcí, jako je AirTag, který lze nyní sdílet přímo s aerolinkou. British Airways, Lufthansa nebo Qantas patří mezi ty, které systém už integrovaly. A pokud se kufr přece jen zatoulá, dvě třetiny ztracených zavazadel se najdou do 48 hodin. V Evropě se během dvou dní vrátilo 4,4 milionu zavazadel.
Rychlejší odbavení, žádné fronty
Letecké společnosti se dále snaží čísla vylepšit – například zaváděním nových komunikačních standardů, které mají chybovost snížit o dalších 5 procent.
Air India šla ještě dál a rozšířila své samoobslužné odbavení i do Evropy, Velké Británie a Kanady. Jak uvádí aerolinka, služba teď pokrývá 19 letišť včetně Londýna, Frankfurtu, Paříže nebo Toronta. Cestující si sami vytisknou palubní vstupenku, tag na zavazadlo, zadají číslo věrnostní karty nebo upraví kontakt. Výsledkem je rychlejší odbavení bez čekání ve frontě.
Společnost tvrdí, že digitální nástroje a personalizované služby zvyšují spokojenost zákazníků. Přidala také prémiové odbavovací přepážky, rodinné asistenty i městské check-in pulty. To vše má pomoci cestujícím pohodlněji projít letištěm – a předejít stresu ze ztraceného kufru.
A i když ztráty zavazadel stále ročně způsobí škody za 4,3 miliardy eur, je jasné, že technologie opravdu pomáhají. Teď už jde jen o to, aby celý systém fungoval jako dobře nastavená aplikace na rozvoz pizzy.