China Eastern spustila novou linku mezi Šanghají a Buenos Aires. Let v součtu trvá až 29 hodin a patří k nejdelším cestám, jaké si dnes můžete koupit pod jedním číslem letu. Má technickou zastávku v Aucklandu a aerolinka ho prezentuje jako nový „jižní koridor“ přes Tichý oceán.
První let odstartoval 4. prosince ze Shanghai Pudong International Airport. Stanovil rekord v délce přímého komerčního letu podle času i vzdálenosti. Směr na jih vychází na něco přes 25 hodin, zpáteční cesta do Číny se kvůli větru natahuje zhruba na 29 hodin. V Aucklandu má sice dvouhodinovou technickou pauzu, aerolinka ho však vede jako jednu linku pod stejným číslem letu.
China Eastern Airlines has launched the world's longest commercial route, connecting Shanghai and Buenos Aires. It is also the first commercial air link between antipodes and reduces travel time by about five hours.
— Invest in China (@investing_china) December 9, 2025
With a 96% passenger load factor on the inaugural flight, the… pic.twitter.com/ZX5xrbzl2G
Trasa přes tři kontinenty
China Eastern mluví o kroku k „Vzdušné Hedvábné stezce“ a o propojení Asie, Oceánie a Jižní Ameriky. Dopravce zmiňuje také komunitu asi 55 tisíc čínských občanů v Argentině, kterou vnímá jako důležitý trh. Let končí na Ezeiza International Airport u Buenos Aires a celkem měří zhruba 20 700 kilometrů.
Stroj Boeing 777 300ER létá v konfiguraci pro 316 cestujících. Letoun má šest míst v první třídě, 52 v byznysu a 258 v ekonomické třídě. Na trase se objevují také čísla MU745 a MU746 a dopravce ji označuje za přímý let, nikoliv za nonstop.
Trend dlouhých letů
Tato linka jen ukazuje, jak rychle se rozšiřují ultra dlouhé lety. Definuje je hranice 16 hodin ve vzduchu. Dalším takovým je nejdelší nonstop spoj Singapore Airlines mezi Singapurem a New Yorkem, který trvá kolem 18 hodin. Mezi další stálice patří Doha-Auckland od Qatar Airways a dálkové lety Qantas z Perthu do Londýna nebo z Melbourne do Dallasu.
Na obzoru už je ale další posun. Qantas plánuje Project Sunrise a chce od konce roku 2026 nebo v roce 2027 zahájit nonstop lety ze Sydney do Londýna a New Yorku s časy 19 až 22 hodin. Aerolinka má převzít první Airbus A350 1000 v říjnu 2026.
Delší lety ale vyvolávají otázku dopadů na klima. Podle kampaně Stay Grounded vyprodukuje jeden dálkový let víc emisí než kolik mnoho lidí na světě vyprodukuje za celý rok. Její mluvčí Hannah Lawrence pro Euronews říká: „Toto přesně ukazuje, proč se průmyslu nedá věřit, když mluví o snižování emisí a ochraně naší budoucnosti.“ Zároveň volá po politikách, které omezí létání spravedlivěji, například přes poplatek za časté létání.
Rekordní linka je i zkratkou oproti tradičním přestupům přes Evropu, Severní Ameriku nebo Blízký východ. Nový „jižní koridor“ má ušetřit zhruba čtyři až pět hodin proti severním hubům. Z pohledu cestujících je to hlavně test výdrže, ale také jednodušší itinerář, který zachovává jednu aerolinku a jedno číslo letu.

