Po letech průtahů a odvážných zásahů do krajiny má Bombaj konečně druhé letiště. Výstavba trvala téměř dvacet let. Teď Navi Mumbai International Airport slibuje kratší fronty, více letů a plynulejší odbavení pro miliony cestujících.
První fáze výstavby znamená jeden terminál pro až 20 milionů cestujících ročně a okamžitě odlehčí přetíženému letišti Chhatrapatiho Šivadžího. To v roce 2019 odbavilo 48,83 milionu lidí a dnes už se dostává nad 54 milionů. Nový dopravní uzel vznikal téměř dvacet let. Dělníci srovnali kopce, přesměrovali toky řek a překlenuli zátoky. Nyní letiště slavnostně otevřel indický premiér Naréndra Módí.
Transforming vision into reality.
— BJP (@BJP4India) October 9, 2025
With PM Modi inaugurating the Navi Mumbai International Airport, India’s financial capital takes a decisive step toward a smarter, faster and more connected future. pic.twitter.com/s6B3R50i9R
Za návrhem stojí Zaha Hadid
Plán do roku 2032 počítá až se čtyřmi terminály a kapacitou kolem 90 milionů pasažérů ročně. Ambice je jasná: zařadit Bombaj po bok Londýna, New Yorku či Dubaje, které fungují jako víceletištní uzly. Letiště má od začátku cíl být i silným cargo hubem. Otevírá se s možností odbavit zhruba 800 tisíc tun nákladu ročně a s vlastním terminálem pro byznysovou flotilu až 75 tryskáčů.
Terminál navrhlo studio Zaha Hadid Architects. Střecha ve tvaru lotosu a interiéry s jemnou mřížkou džálí mají spojit indický motiv s moderním sklem a světlem. Provoz slibuje biometrické odbavení, rychlejší přestupy a klidnější zázemí. Uvnitř se počítá s přirozeným chlazením, obnovitelnými zdroji i recyklací vody.
Snaha překonat Singapur
Air India Express plánuje z nového letiště dvacet odletů denně, včetně mezinárodních linek. IndiGo přesune desítky rotací a přidá trasy do zahraničí. Akasa Air plánuje přes sto letů týdně. Vedle cestujících je pro Bombaj klíčové i cargo. Město je farmaceutickým a e-commerce centrem a nová kapacita zkrátí cestu z továrny do světa.
Podle ředitele letišť skupiny Adani je laťka nastavena vysoko. „Singapore Changi je známý efektivitou a zážitkem. NMI je navržené, aby ho v konečné kapacitě překonalo a zároveň dorovnalo jeho digitální páteř,“ zaznělo při uvedení. Jako další vzory padala jména Incheon a Narita. Cílem je dosáhnout jejich pořádku a technologií, ale více prostoru pro růst.
Největším testem bude doprava na zemi
Papírově je to odvážný plán. Most Mumbai Trans Harbour Link zkrátil cestu z jižní části města na přibližně 20 minut. Špička a navazující silnice však mohou cestu protáhnout až na hodiny. „Je to skvělé letiště a místo,“ říká analytik Mark D. Martin. „Ale okolí zatím není rozvinuté. Životaschopnost letiště v Indii stojí na dostupnosti k populaci.“
Metro a expresní autobusy se teprve mají zprovoznit. V době otevření letiště chybí přímá linka z klíčových byznysových čtvrtí, takže většina lidí zvolí auta a taxíky. To zvýší tlak na už tak plné silnice. Stát Maharashtra navíc slibuje vodní taxi mezi Bránou Indie a novým letištěm. Detaily a termíny ale zatím nepadly.
Letiště postavila skupina Adani za zhruba 2,2 miliardy dolarů. Pro vládu je to výkladní skříň modernizace a důkaz, že letadla potáhnou růst země. Indie je podle IATA třetím největším trhem podle odletů. V roce 2024 nastoupilo v Indii do letadla přibližně 174 milionů cestujících, tedy přes čtyři procenta světového objemu.
Premiér při inauguraci mluvil i o exportu. „S tímto letištěm se farmáři z Maháráštry napojí na supermarkety v Evropě a na Blízkém východě. A rybáři dostanou úlovky rychle na globální trh.“ Úspěch ale rozhodne realita na silnicích.